Tjena! Har en Volvo 740 -91 med en b230f i som går lite slött då jag gärna skulle vilja ha lite fler hästar i. Har en del frågor angående det. För det första: hur svårt är det att sätta i en turbo motor? Behöver man byta styrboxar och annan el i bilen? Är det enklare att bara plocka turbo och alla tillbehör från en turbo motor och slänga i i min? Isåfall behöver man byta spridare eller något annat?
Eller ska man kanske bara byta topp/kam? Isåfall vad ska man ha? Är inte förmögen så vill gärna ha de billigaste alternativet eller mest prisvärda alternativet tack på förhand!
Finns hundra trådar men jag kan sammanfatta dom åt dig. Om du inte skall ha mycket mer än 200 hk så är det inte värt. Det är billigare och enklare att köpa en färdig turbobil. På din måste du byta motor växellåda grenrör, downpipe tryckplatta och lamell bla.
Skall du ha mer än 300 hk så kan det vara värt att bygga på din bil ifall den är någorlunda fräsch eftersom du måste byta ut typ halva drivlinan och många motorkomponenter ändå.
Kan tillägga att det är en a-traktor, och då säger ni bara såhär: "vafan ska du ha mycket kraft när du bara kommer upp i 30 km/h" men saken är att jag tycker det är kul att pilla me traktorn Är det så? Måste man verkligen byta växellåda, tryckplatta å lamell? Man kanske inte ska satsa på att sätta i turbomotor.. Man kanske skulle byta topp/kam? Vad är bäst isåfall?
Om det bara skall sitta på en Atraktor så kanske det fungerar, jag vet faktiskt inte. Kam kan du ju ganska enkelt byta, du får välja kam efter vilken motorkaraktär du vill ha. För prestanda på höga varv så är det v ,vx eller vx3 som gäller tex.