tjena hoppas att någon kan hjälpa mig få bukt på mitt problem. Har en 240 med b230f som ryker vitt väldigt mycket även när den är ordentligt varm. den ryker nästan mer när den är varm än när den är kall. har märkt att den hoppar/rycker väldigt mycket när man står på tomgång. har även märkt nån enstaka gång när jag kör med den så är det precis som att den tappar orken under bara några sekunder, sen får den tillbaka orken igen..
Den drar varken olja eller vatten, har kollat så där inte finns vatten i oljan. och ingen olja i vattnet. vattnet luktar inte avgaser heller.
vad tusan kan det vara? kan det vara vevhusventilationen som är igensatt och skapar dessa problem?
Hoppas någon kunnig kanske vet vad problemet är, tacksam för svar
Är de lambda på den? Isåfall hade jag provat att byta ut den mot en fungerande begagnad och se om det hjälper Funkar inte lambdan så blir de fel blandning osv
ja där är lambda på den. men tror inte det är fel blandning som får den att ryka, den svart ryker inte. och har inte märkt att den drar mycket, jag ligger på ~0,95 l/milen. röken luktar inte soppa eller olja iheller. den luktar bara jävligt starka avgaser
Om katalysatorn brunnit upp luktar avgaserna väldigt starkt. Det förklarar inte den myckna röken. Kört 4-5 mil isträck på länge så det inte står fukt i ljuddämpare?
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
okej, jo det kan ju faktiskt vara katalysatorn som är kass.. det har jag inte kollat upp. ja jag använder bilen varje dag till och från jobb, ca 2.5 mil enkel resa, så jag tror inte det är fukt i avgasröret som får den att ryka så jävligt
okej, jo det kan ju faktiskt vara katalysatorn som är kass.. det har jag inte kollat upp. ja jag använder bilen varje dag till och från jobb, ca 2.5 mil enkel resa, så jag tror inte det är fukt i avgasröret som får den att ryka så jävligt
Ne då bör det inte va kondens. Jag har haft många bilar som bolmar kraftigt på vintern när luften är kall och torr utan att det varit något fel. Men jag har ju inte sett din bil IRL så det är svårt att avgöra
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!