Hej.
Som titeln antyder letar jag efter råd angående min första bil. Jag har lyckats komma ner till två bilar. Båda bilar finns hos bilhandlare jag "litar på" (bra betyg, verkar ärliga), priserna är i princip identiska. Båda är i förhållandevis bra skick om man ser till ålder.
Passaten har bara haft en ägare - ett fordon för ett Bussbolag, som servat den regelbundet på deras verkstad (ganska stort bolag). Ej som taxi, utan företagsbil. Dock behövs bromsbelägg bytas enligt säljaren, helst innan besiktning i sept -15 och höger frontskärm har ett mindre skönhetsfel. Skön att köra,. 4-hjulsdrift, motorn är förvånansvärt tyst. Har gått cirka 28000 mil.
Saaben har haft 3 ägare exkl försäljaren. Fullt ifylld servicebok, F.d Leasingbil fram till 2009, sedan privatägd. Kört den, känns också bra. 26500 mil.
Båda bilars pris är mellan 20-30k
Jag letar input. Kan tyvärr inte mycket om modellerna, mer än man kan läsa på standard-review-sidor. Vad bör man vara försiktig för vid Saab respektive Passat? Stämmer det att generationen 9-5 efter 98-03 inte har Oljesludge-problemen längre? Några erfarenheter med respektive automatlådor? Vad kan jag förvänta mig av dem, livslängd och körglädje i långa loppet?
Tack på förhand!
Edit: Just ja - är någon av modellerna lättmekad? Vill gärna lära mig mer om att fixa mina egna bilar, så det skulle också vara positivt om någon av modellerna är enklare att skruva/fixa med
.