Meaganeowner skrev:
Inuti "solenoiden" / startreläet, som sitter som en burk på startmotorn, finns förutom elektromagneten som skickar in bendixdrevets kuggar i startkransen, en kraftig kontakt. Den ska klara av flera hundra ampere startström (när motor är kall). Är kontakten bränd, kommer det bara att klicka....
Är det
dålig kontakt någonstans mellan batteriets pluspol och startmotorn, eller mellan minuspol och motorns gods (som startmotorn sitter fastskruvad i, startmotorns minus), så kommer det att bli ett spänningsfall över det dåliga kontaktstället och spänningen över startmotorn blir allt för låg.
Mätning av spänning till startmotorn, nyttar bara att göra då startmotorn belastas/körs.
Men nu är det som så att, spänning till bilens övriga system oftast också tas från en plint mellan pluspol och startmotor, eller rent utav från bulten på startmotorn där den grova pluskabeln, är bultad.
En dålig kontakt någonstans.... på plussidan, gör att spänningen sjunker drastiskt till elsystemet, däribland även manöverspänningen till solenoiden. Och då blir det bara "klick", för sen släpper solenoiden, och det hela börjar om.
Det räcker med bråkdel av ohm, p g a lite oxid t ex, vid stora strömmar, så är det kört.
Ex. 100 A x 0.06 ohm = 6 V
Då blir det 12 - 6 = 6 V. & Volt kvar till att driva runt startmotorn. Det funkar inte! Men blir ett KLICK.