2843
Sök

Kallstart av Diesel, ni med dieselbilar se hit!

660 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har precis köpt mig min första diesel och har lite frågor, hur är era bilar vid kallstart?

Jag har precis kommit in från min första kallstartsprovtur sen jag hämtade bilen och jag är väldigt osäker på om min bil är helt som den ska.

Idag gick jag ut, satt mg i bilen och starta den i vanlig ordning, satt på mig bältet och la i backen. Inga problem än så länge och jag backa ut den på tomgångsvarven (Det är en automat), jag la i Driven och tröck på gasen... det hände 0. Den gick framåt men det var endast pga tomgångsvarven och efter ca 15 meter så då började den dra iväg och man hörde turbon ladda,

Det här var konstigt tänkte jag men jag tänkte också att det kanske skulle vara så eller att det var någon engångsföreteelse. Jag kom fram till vår kommuns mest trafikerade korsning efter ca 100 meter och skulle svänga ut på den tungt trafikerade vägen. Bilen jag väntade på passerade och jag släppte upp bromsen och tröck på, igen hände 0.

Jag fick på tomgångsvarven köra ut på vägen med fullgas, svärandes medans bilar kom från både höger och vänster, när jag hade svängt ut på vägen och åkt cirka 15 meter så kom bilen åter igen och man hörde turbons vinande, nu gasar jag på lite extra för att hålla varven uppe men efter ca 100 meter kommer det en rondell och självklart så kommer det en bil så jag måste sakta in, och när den bilen passerat så måste jag svärandes köra igenom hela rondellen på tomgångsvarven innan bilen åter igen får lite ladd från turbon och jag kan svänga ut på  E16 och nu har jag varven uppe så att ta sig upp i 110 km/h är nu inga problem och efter ca 3 - 4 km körning början tempmätaren röra sig upp mot arbetstemperatur och man känner att bilen går precis som den ska.

jag köpte bilen den 1/4 och varje gång jag har åkt än så länge så har bilen antingen varit lite varm, stått inne eller gått på tomgång innan så det här problemet har inte uppdagats förens nu, men jag kan inte ha en bil som måste stå på tomgång 5 - 10 min innan man kan åka iväg, det är för det första olagligt, opraktiskt och väldigt irriterande, men jag har aldrig ägt en diesel innan eller ens kört en diesel, men jag antar att av säkerhetsskäl så kan det knappast vara så att man får tillverka bilar på det här sättet så jag drar den slutsatsen att det är något fel på min.

Hur är era bilar vid kallstarter, och nu menar jag inte 30 minus utan det var ändå 5 plus ute när jag åkte iväg.

//Soderqvist

EDIT: Bilen är en Huyndai Sonata 2.0 CRDI -2007
Senast redigerat av Soderqvist (5 april 2015)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
5 april 2015
#2
lär vara något som är trasigt.

har iof en gammal dieselbil men det är endå en commonrail diesel och det händer något direkt visst inga raketer på låga varv men endå.

såg du till att glödningslampan slocknade innan du starta den? så den inte gick in i något felsäkert läge pga den kanske inte slog igång alla cyl vid start eller liknande?

Kör fort så hinner inget hända...

4 489 Inlägg
5 april 2015
#3
varför inte tala om vad du har för bil`?

660 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
varför inte tala om vad du har för bil`?

En Huyndai Sonata 2.0 CRDI -2007

Growe skrev:
såg du till att glödningslampan slocknade innan du starta den?

Ja det gjorde jag, starta den enligt konstens alla regler

1: Nyckeln i
2: Vrid nyckeln till On
3: Vänta tills symbolen för glödning slocknat
4: Vrid nyckeln till start

Bilens tomgångsvarv låg fint och stabilt runt 875 v/min (som står in instruktionsboken) och fladdra inget, inga felkoder eller nått, bilen hoppade nästan igång direkt också så den är inte det minsta svårstartad

Kan tillägga att jag provade och lägga i N och gasa lite, 0 gasrespons.
Senast redigerat av Soderqvist (5 april 2015)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

4 489 Inlägg
5 april 2015
#5
köpt den av handlare eller privat?

660 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#6
zzr94092 skrev:
köpt den av handlare eller privat?

Handlare, dom har tyvärr stängt fram tills på Tisdag men jag har en hel lista med problem som dom måste åtgärda, det här är bara ett ytligare bekymmer som uppdagats.

listan som jag har sammanställt bara nu under 1 - 2 dagar är följande

1# Kallstartproblem (Som beskrivits ovan)

2# Huvudbromscylinder läckage (Märktes väldigt bra när man står still att bromsen sakta sjunker ner i golvet, detta gör bilen livsfarlig att framföra och borde ha belagts med 2:a eller körförbud när handlarna besiktade bilen för 100 mil sen)

3# Nycklarna passar inte låsen på bilen, varken förardörren, passagerardörren, handskfacket eller ON/OFF för Airbagen (Använde bara dosan för låsning/upplåsning vid provning)

4# Ena dosan till dörröppningen är kass (Den jag inte använde vid provningen av bilen, fungerar i övrigt men inte för att öppna bagageluckan)

5# Punktering på ett av sommardäcken (Var inte monterade när jag köpte bilen så missa detta)

6# Två av sommardäcken är olagliga (Under 1,6 mm)

7# Belysningen till växelspaken är ur funktion

8# Batteriet trasigt, dom hade laddat ur det helt i bilhallen så nu tar eller håller det inte laddning alls längre, tur att jag har starthjälp iaf så jag tog mig till jobbet i torsdags tongue

Enligt mekanikern jag nyss pratade med så är det en ca kostnad på 15 000 kr att åtgärda min lista och han trodde också att allt skulle gå på garantin eftersom det inte var något som handlarn upplyste mig om vid köp, har jag tur så kunde det vara något problem med dieselpumpen och det var enligt meken bra att få det åtgärdat då det är den dyraste reservdelen på en diesel bil och något som man verkligen inte vill betala reparationen av själv. Han visste dock inte på rak arm om det var en elektronisk gaspedal (Eller vad han nu pratade om) och den kunde också vara trasig men han kunde inte förklara hur den kunde bli bra om den fick stå och gå på tomgång i några minuter hmm

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

7 486 Inlägg
5 april 2015
#7
Kan det vara potentiometern i gaspedalen som strular?
Om bilen har elektronisk gaspedal?
roll

660 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#8
torsen skrev:
Kan det vara potentiometern i gaspedalen som strular?
Om bilen har elektronisk gaspedal?
roll

Ingen aning, vi kunde inte på ett vettigt sätt kolla hur pedalrörelsen överförs till gasspjället utan att riva bort massa plast i motorrummet så vi struntade i det, i vilket fall så är det firman som får ta smällen vilket fel det än är.


En bra beskrivning av problemet är att den känns som en gammal förgasarbil med choke när man inte använder choken och försöker köra ändå tongue

Iaf så drar jag slutsatsen att det är något fel på bilen, åker in på tisdag så får vi se vad som sägs av handlarn

/Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
5 april 2015
#9
borde lysa en motorlampa tycker man jhu.. kolla att den ens kan lysa. 
alltså att den tänds när du vrider på tändningen.

på en så ny bil är det vajerlöst..    något är knas sen kan det vara allt från en liten skit grej till något värre.

batteriet kan vara det som gjort att den satt någon knasig felkod vid startförsöket som gick åt skogen pga batteriets spänning var för låg. kan bli rejält med felkoder då.

Kör fort så hinner inget hända...

660 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
#10
Growe skrev:
borde lysa en motorlampa tycker man jhu.. kolla att den ens kan lysa. 
alltså att den tänds när du vrider på tändningen.

på en så ny bil är det vajerlöst..    något är knas sen kan det vara allt från en liten skit grej till något värre.

batteriet kan vara det som gjort att den satt någon knasig felkod vid startförsöket som gick åt skogen pga batteriets spänning var för låg. kan bli rejält med felkoder då.

Det lyser ingen motorlampa eller nått, bilhandlaren försökte snacka bort det med förklaringen att den var gubbkörd  (igensotad) och att det skulle bli bättre med tiden men jag stod på mig så jag ska nu få bilen åtgärdad på verkstad.

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

4 489 Inlägg
8 april 2015
#11
" snacka bort det med förklaringen att den var gubbkörd  " va fan,vilket skitsnack..verkar vara många fel på bilen,försök med att få återlämna bilen...vi vill gärna höra handlarns övriga bortförklaringar

660 Inlägg
29 april 2015
Trådstartare
#12
För att få ett avslut på tråden så kan jag meddela att bilen nu har varit inne för felsökning.

Det var EGR-ventilen som var igenbäckad, får en ny på garantin men det bytet sker den 13/5.

Dom smorde upp och rengjorde den befintliga lite lätt och bilen går nu som ett skållat troll i jämförelse med tidigare.

Kanske hjälper detta någon annan i framtiden med felsökning.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?


Sök