DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
Nurminen_ skrev:
![lol](img/smilies/lol.png)
det där jävla ordet borde utrotas. Blir så jävla sur när jag ser det där förbannade ordet
![mad](img/smilies/mad.png)
Det har snart gått över igen. Precis som de tidigare gångerna. Det dyker upp, används ett tag, och försvinner igen. Historien upprepar sig förhoppningsvis även nu
![wink](img/smilies/wink.png)
Själva ordet i sig är mycket bra. Men tål inte de aktiva förespråkarna (militanta feminister). Det blir något sjukt över det hela med att radera könen och dess skillnader. Därför använder jag inte "hen". "h*n" som jag såg tidigare är en mer neutral variant som lämpar sig mycket bra i inforemllt skriftspråk.
Fast, det handlar inte om att radera "kön", det handlar om att använda när man antingen inte vet könet på en person, dvs som alternativ till"han/hon", eller när det är "oviktigt" (då som alternativ möjligen till "den"). Det är ju då först nu i "senaste svängen" man börjat använda till folk som inte känner sig "hemma" i någon könstillhörighet.
Efter alldeles för många hp genusvetenskap i bagaget, så får jag dock hålla med om att feminister, rent generellt är förvirrade människor. Att de skulle "vrida" något, som i grund och botten är bra, är ju tyvärr inget ovanligt från "extremfeminismen" (extremfeminism som i; så som "vi vanliga" lätt uppfattar de feminister som är lite för..."engagerade" (ja jag var snäll nu)).
Så nej, jag säger mig inte vara feminist på något vis, däremot ekvalist. Men med risk för att spåra ur tråden helt och hållet, så lämnar jag feministdebatten med de orden.
Mattias_Vejdeland skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
Det har snart gått över igen. Precis som de tidigare gångerna. Det dyker upp, används ett tag, och försvinner igen. Historien upprepar sig förhoppningsvis även nu
![wink](img/smilies/wink.png)
Själva ordet i sig är mycket bra. Men tål inte de aktiva förespråkarna (militanta feminister). Det blir något sjukt över det hela med att radera könen och dess skillnader. Därför använder jag inte "hen". "h*n" som jag såg tidigare är en mer neutral variant som lämpar sig mycket bra i inforemllt skriftspråk.
Tycker det är skrattretande när feminister försöker hitta på ett könsneutralt ord och använder sig av hen.. hen = höna
![lol](img/smilies/lol.png)
Fast, nu är det inte några feminister som hittat på ordet. Det har funnits, och använts från och till, sen 60-talet.