3471
Sök

M50b25 turbo recept. duger detta??

26 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#1
Tjenare! tänkte bygga m50b25 turbo inom kort hoppas jag! har kollat runt mycket på nätet, om vad som behövs! vill försöka nå upp till 450-500 hk helst! Dett recept är det jag kommit fram till. tror ni det funkar för den effekt jag är ute efter? eller ha ni några tips? ge gärna feedback big_smile

har tänkte köra på e85, eller tror ni bensin är bättre?

M50B25 IV
ZF låda

Planad topp
ARP bultar
Coopering packning

Simens deka 875cc spridare
Bosch 044 soppa pump
10mm bränsle slangar
(btr?? linjär eller progressiv isf??)

M20 svänghjul + startmotor
618 tryckplata
sinterlamell

fekzen chip.

Turbo och diverse har ja inte bestämt mig för än, men hx35 borde bäll funka fint? eller hx40.
Funkar de att köra på gjutet turbo grenrör, eller är de bäst att göra eget?
sen blir det 3" avgas system på det.

Är det nått ja saknar eller borde byta så säg gärna till big_smile vill dock inte börja springa iväg med pengarna, utan hålla ett hyfast billigt bygge! MVH!


1 365 Inlägg
5 juni 2015
#2
E85, högre oktan mindre spikningar + redline E85 tillsats för att smörja 044:An

Progressiv BTR så du kan mosa på extra soppa med ladd (ökad säkerhet mot dålig mappning/chip)

Skulle aldrig köra på ett chip med en sån här setup, mappa bilen

Grenröret känns inte så viktigt, se till att det flödar tillräckligt och att du har en bra grenrörspackning

Bygg soppasystem med retur om det inte redan finns, lite jobb men värt det för att få stabilt soppatryck


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
6 juni 2015
#3
Som Richtenb säger så tycker jag du borde köpa dig ett vettigt sprut


26 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#4
jo har funderat på de faktiskt, men är så satans dyrt! vad skulle ni rekommendera då? VEMS? Megasquirt? eller haltech?
Sen har jag absolut noll erfarenhet när det kommer till mappning, och liknande! El är inte mins starka sida. big_smile
Senast redigerat av Smokwiyy (7 juni 2015)


1 365 Inlägg
8 juni 2015
#5
Om du känner någon som kan mappa något av systemen så hade jag ju valt det. Men naturligtvis är det en kostnadsfråga.... Kan du tänka dig att skjuta motorn? Om ja så kanske du vågar köra ett chip.

ewwan har säkert någon bra input på vilket system som är bäst för BMW.


26 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#6
hmm, ja får fundera på det, då det är några månader innan man kommit så långt big_smile! Kan bli många ändringar på vägen! Men kommer förmodligen starta projekt tråd när det börjar hända nått! Om ja kommer ihåg det..tongue Motor ska inhandlas på löningen så! Förhoppningsvis får köra med turbo nästa sommar wink!

Har kollat runt lite på internet och funderar om man ska ha bränsle catchtank! Tänkte höra om nån vet ifall de går och koppla ihop det på detta vis!


https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207801/207801-269a8ba06de38f1610a78512b13ab969.jpg


1 365 Inlägg
9 juni 2015
#7
Bosch pumpen skulle jag stoppat ner i catchtanken, dels så låter den mindre då, tar mindre plats och får bättre kylning.

Filter mellan orginaltank och catchtank.

annars ser det ju bra ut


7 274 Inlägg
9 juni 2015
#8
Förutom att btr ska sitta efter fuel railen.


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
10 juni 2015
#9
Smokwiyy skrev:
jo har funderat på de faktiskt, men är så satans dyrt! vad skulle ni rekommendera då? VEMS? Megasquirt? eller haltech?
Sen har jag absolut noll erfarenhet när det kommer till mappning, och liknande! El är inte mins starka sida. big_smile

Jag kör ju vems i 240in eftersom jag har några som är duktiga på mappa systemet! Jag hade nog kört med vems!
Men kolla hur det ser ut med support där du bor! Allt är väl bra om bara kan dom smile


26 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
#10
lewwan skrev:
Smokwiyy skrev:
jo har funderat på de faktiskt, men är så satans dyrt! vad skulle ni rekommendera då? VEMS? Megasquirt? eller haltech?
Sen har jag absolut noll erfarenhet när det kommer till mappning, och liknande! El är inte mins starka sida. big_smile

Jag kör ju vems i 240in eftersom jag har några som är duktiga på mappa systemet! Jag hade nog kört med vems!
Men kolla hur det ser ut med support där du bor! Allt är väl bra om bara kan dom smile

Okej! får se vad plånboken säger när de är dags för sprut! wink Vet inte av nån i Skellefteå som kan sånt? men i Umeå finns de väl säkert nån, såg att du kommer därifrån, så kanske du ha nån att rekommendera big_smile


Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
21 juni 2015
#11
Anser inte att ett sprut är nödvändigt på ett snikbygge, körde själv fekzen på mitt snikbygge och det funkade kanon, ska du bygga på din 318 som jag gjorde så är det bara att riva ut hela drivlinan och byta ut mot grövre doningar, jag körde 328 låda, kardan o drivaxlar med 325 lamelldiff pga trevligare utväxling, enligt mig iaf men det är bara att förstärka diff infästningen direkt, jag gjorde aldrig det men jag hade tur, jag bytte drivlina rätt snabbt igen till den grövre M3 3,2 linan och såg då att jag hade krökt främre diffbulten på 325 diffen.

///M - the most powerful letter

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
21 juni 2015
#12
Smokwiyy skrev:
lewwan skrev:
Smokwiyy skrev:
jo har funderat på de faktiskt, men är så satans dyrt! vad skulle ni rekommendera då? VEMS? Megasquirt? eller haltech?
Sen har jag absolut noll erfarenhet när det kommer till mappning, och liknande! El är inte mins starka sida. big_smile

Jag kör ju vems i 240in eftersom jag har några som är duktiga på mappa systemet! Jag hade nog kört med vems!
Men kolla hur det ser ut med support där du bor! Allt är väl bra om bara kan dom smile

Okej! får se vad plånboken säger när de är dags för sprut! wink Vet inte av nån i Skellefteå som kan sånt? men i Umeå finns de väl säkert nån, såg att du kommer därifrån, så kanske du ha nån att rekommendera big_smile

Ja det finns ju Mattias och Jens från sävarturbo och sen även Robert på Dynotech! Det är dom jag vet! Finns säkert någon till.

Jag köpte min härva och vems box från Mattias! smile


Dr. Turbo
459 Inlägg
22 juni 2015
#13
Hör av dig när det är dags. Känner flera som sysslar med Vems i Skellefteå, har själv pillat i det lite t.om.
Kan även hjälpa dig mappa in originalsystemet om du mot förmodan inte vill byta styrsystem. Har mappat m50b25 tidigare på originalsystem.


26 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#14
nookie skrev:
Anser inte att ett sprut är nödvändigt på ett snikbygge, körde själv fekzen på mitt snikbygge och det funkade kanon, ska du bygga på din 318 som jag gjorde så är det bara att riva ut hela drivlinan och byta ut mot grövre doningar, jag körde 328 låda, kardan o drivaxlar med 325 lamelldiff pga trevligare utväxling, enligt mig iaf men det är bara att förstärka diff infästningen direkt, jag gjorde aldrig det men jag hade tur, jag bytte drivlina rätt snabbt igen till den grövre M3 3,2 linan och såg då att jag hade krökt främre diffbulten på 325 diffen.

Får se vad plånboken säger när det är dags! men tackar för infon!
Hade tänkte byta till grövre drivlina också, skrev bara inte med det! smile

Jag ska ner med en orignal m50b25 strax, och köra den så under sommaren, så börjar ja förhoppningsvis bygga i vinter! (om man får forsätta jobba efter höst big_smile) Vet du hur de blir med drivlinan på orginal m50? går de göra med drivlinan som sitter i? motorn som ska i är en automat och tänkte slänga i manuell låda! så går det köra med orginal m42 låda, kardan och diff?


26 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#15
Big Al skrev:
Hör av dig när det är dags. Känner flera som sysslar med Vems i Skellefteå, har själv pillat i det lite t.om.
Kan även hjälpa dig mappa in originalsystemet om du mot förmodan inte vill byta styrsystem. Har mappat m50b25 tidigare på originalsystem.

Okej tackar! ska jag ta och göra! hoppas vara klar med det mesta till våren/tidig sommar nästa år! big_smile


Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
24 juni 2015
#16
Smokwiyy skrev:
nookie skrev:
Anser inte att ett sprut är nödvändigt på ett snikbygge, körde själv fekzen på mitt snikbygge och det funkade kanon, ska du bygga på din 318 som jag gjorde så är det bara att riva ut hela drivlinan och byta ut mot grövre doningar, jag körde 328 låda, kardan o drivaxlar med 325 lamelldiff pga trevligare utväxling, enligt mig iaf men det är bara att förstärka diff infästningen direkt, jag gjorde aldrig det men jag hade tur, jag bytte drivlina rätt snabbt igen till den grövre M3 3,2 linan och såg då att jag hade krökt främre diffbulten på 325 diffen.

Får se vad plånboken säger när det är dags! men tackar för infon!
Hade tänkte byta till grövre drivlina också, skrev bara inte med det! smile

Jag ska ner med en orignal m50b25 strax, och köra den så under sommaren, så börjar ja förhoppningsvis bygga i vinter! (om man får forsätta jobba efter höst big_smile) Vet du hur de blir med drivlinan på orginal m50? går de göra med drivlinan som sitter i? motorn som ska i är en automat och tänkte slänga i manuell låda! så går det köra med orginal m42 låda, kardan och diff?

Ja okej, jag tror du blir tvungen att köra kardan från en 325 eller liknande om du ska köra en zf låda för kardanen på min 318 is skillde sig rätt mycket från en 328, längden är nog den samma men änden mot lådan ser annorlunda ut, änden mot diff är nog samma på 168 o 188 diffen, e bara M3 diffarna som är 6 bultade mot diffen.

Läste nu att du ville köra org drivlina på motorn och det tror jag ska gå, växellådan sitter på samma position i 4 o 6 cylindrade och jag vill minnas att de va samma bultmönster i sprängkåpan, säkert samma drivlina som sitter på typ 320

///M - the most powerful letter


Sök