2802
Sök

Ny topplockspackning och planad topp, men hög temp iallafall.

7 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Men om man kör vanligt med bilen så ligger tempen stadigt på 86-90grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Bilen är en Mazda mps 07 smidd maskin.

Mvh.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 mars 2015
freddannn skrev:
Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Mvh.

Luft i systemet?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

354 Inlägg
29 mars 2015
Ingen expert men de där siffrorna verkar väl normala?
När går fläkten igång? Min startar vid ca 100grader.

6 632 Inlägg
29 mars 2015
Flödar vattenpumpen bra?
Kylaren dålig?
Värmepaketet täppt?

De/Dem

7 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
freddannn skrev:
Hej,

Mvh.

Luft i systemet?

Bör vara ur luftat..

6 125 Inlägg
29 mars 2015
Hej!
På min 26 år gamla Audi 100 Avant 2,0E som gått 32000mil så ligger temperaturen på ca 90 vid körning höst,vinter och vår. Sommartid kan tempen stundtals (25-30 grader ute och stillastående bilköer) gå upp mot 100-110 grader. Men så fort man får fart på bilen så sjunker tempen till 90-100 grader.

Lämna in bilen till Mazda och hör med dem vad som är normalt!
Senast redigerat av jaka54 (29 mars 2015)

45 Inlägg
5 juli 2015
Hej fick du någonsin till ditt fel?

Jag har samma problem med en annan bil. Allt är bytt men lik förbannat kryper mätaren över 100 efter ett tag.

7 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
jadå var en fördjupning i blocket, så fick toppdecka och plana om toppen:)

6 125 Inlägg
6 juli 2015
Hej!
Är kylaren igensatt?? Hade det felet på en Volvo 245 -84 för många år sedan. Tempen gick upp över 110grader och motorn kokade efter bara några mils körning.Bilen var endast 6 år gammal när jag köpte bilen men kylaren helt igentäppt/ärgad. Bytte kylare och tempen låg sen stadigt på normala 85-90 grader.

45 Inlägg
6 juli 2015
jaka54 skrev:
Hej!
Är kylaren igensatt?? Hade det felet på en Volvo 245 -84 för många år sedan. Tempen gick upp över 110grader och motorn kokade efter bara några mils körning.Bilen var endast 6 år gammal när jag köpte bilen men kylaren helt igentäppt/ärgad. Bytte kylare och tempen låg sen stadigt på normala 85-90 grader.

Mja, kylaren är en sprillans kylare En billig sådan. Problemet är väl bara att den har riktigt värdelös värmeledningsförmåga antar jag. Har provkört med en audi 100-kylare modell stor, den kylde riktigt bra men får inte plast under huven tyvärrr.

Tråkigt att upptäcka när man bytt allt från topp-packning till vattenpump och många liter glykol. En ny kylare utesluter man ju direkt.
Senast redigerat av Framhjulsspinn (6 juli 2015)

Sök