3077
Sök

Problem med tomgång! Volvo 745 -91

116 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
#1
Tjena!
har nyligen bytt motor till en likadan fast nyrenoverad.
När jag kopplat in allting startade den fast hade en tomgång på 4500 rpm.
drar jag ut kontakten till tomgångsventilen går tomgången nr till 2500 rpm ungefär.
tomgången har alltid varit konstig med bilen fast nu är den överdrivet hög.

Någon som vet vad felet kan vara?
(kan ju vara att jag har kopplat något fel, med vad?)
Tacksam för snabba svar! smile

Forummoderator
26 364 Inlägg
18 juli 2015
#2
Till en likadan säger du..vilken då likadan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

116 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
#3
ah sorry glömde skriva det.. b230f är det smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juli 2015
#4
Kolla felkoder. Är nya motorn en med rex/regina? Om inte så se till att flytta över alla givare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

116 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
#5
den nya motorn är rex/regina ja. har kollat felkoder och har en massa felkoder, som inte går att radera, har 123, 223, 122 i 2an 224, 143 i 6an

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juli 2015
#6
Du tror inte att det finns några fel då som måste åtgärdas??? Eller va tror du felkoder används till?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

116 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
#7
ah fast det går ej att radera felkoderna.. de flesta felkoderna hade jag förut oxå men har bytt ut allt som har de saker som felkoderna indikerar på, men går ej att radera efteråt. kan tillägga att tomgången har alltid varit knasig, fast nu är den ovanligt hög.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 juli 2015
#8
HannesV skrev:
ah fast det går ej att radera felkoderna.. de flesta felkoderna hade jag förut oxå men har bytt ut allt som har de saker som felkoderna indikerar på, men går ej att radera efteråt. kan tillägga att tomgången har alltid varit knasig, fast nu är den ovanligt hög.

Men bara för att du har en felkod på till exempel lambdasond så betyder det inte att denna är trasig och måste bytas...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

298 Inlägg
20 juli 2015
#9
Har du dubbelkollat att du satt tillbaks alla vakumslangar och kontakter? Tycker inte att en söndrig lambdasond, knacksensor, kamaxellägesgivare eller vevaxellägesgivaren borde kunna påverka tomgången så extremt. Även värt att kontrollera så gasspjället rörs fritt och att vajern inte är för spänd.

Då du säger att du bytt motor, lyfte du bara ur motorn och la i den nya eller bytte du några kabelmattor/styrenheter?
Senast redigerat av Stortag (20 juli 2015)


135 Inlägg
20 juli 2015
#10
Om felkoderna inte raderas så betyder det ju att anledningarna till felkoderna fortfarande kvarstår.

Felkoden med motortempgivaren kan ju ge felaktig information till styrboxen om att motorn är kall oavsett verklig temperatur, vilket gör att tomgångsmotorn går på läge "hög tomgång" som om den vore kall.
2500rpm är dock för högt utan tomgångsmotor, den ska väl ligga på typ ~550-600rpm utan tomgångsmotorn. Nu minns jag inte hur spjällhusen är på dessa, men på lh2.2 har du ju en svart plastskruv på undersidan du justerar tomgången med, alternativt stoppskruven för spjället om denna skruv inte finns.

Har du bytt tempgivare som styr sprutet? Dessa har ju två stycken, en till mätarhuset och en till boxen.

Går bilen bra då? Felkoden med lufttempgivaren ska ju egentligen göra så att bilen går piss då detta sprut styrs via den givaren istället för LMM.

116 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#11
Fick höra av en kompis att det kunde bero på givarn som sitter i början av insugen (för har nämligen haft loss allting på insuget och satte över allt till ett sandblästrat insug.) den givaren sa han att man aldrig ska skruva på eftersom den är oerhört svår att ställa in, men jag lossade skruvarna och vred på den fullt åt ena hållet, då gick tomgången ner till 1500 rpm, så det är ju bättre än förut och går att köra med, är 99% säker på att det är den givaren som orsakar hög tomgång, vad säger ni?


Sök