1773
Sök

Köpråd: Hjälp fort! Bmw 320i 2001

1 365 Inlägg
22 juli 2015
#21
Låter som det är dags för ett oljebyte... Då har du ett utmärkt tillfälle att åtminstone montera ur oljenivåsensorn och rengöra den lite. Kanske blinkandet försvinner från oljelampan


Forummoderator
17 890 Inlägg
22 juli 2015
#22
glad95 skrev:
steifan skrev:
glad95 skrev:

Jag kan ju alltid smsa förra ägaren och fråga. Sen kan det ju vara så att bilen servats hemma dvs utan papper (tydligen vanligt på äldre bilar)

Nej vet inte riktigt hur man kollar det!
Aa men kan ju vara smidigt att man noterar i serviceboken då om man har en så att säga (så brukar jag göra).

När du slår på tändningen ska det komma upp ett antal kilometrar och stå vilken typ av service som ska göras som nästa (oilservice eller inspection).
Det står OilService 10300 km. Men åkte några km sen startade bilen igen och då stod det samma siffror så den ska man nog inte lita på... hmm

Försökte kolla oljan förut men stickjäkeln är ju mörk så det är nästan samma färg som oljan. Varför är det ingen som gör en VIT sticka så man får lite kontrast?!
Eftersom du tydligen är helt novis på bilar så vill jag påpeka: Dra upp stickan och torka den ren med papper, sätt ner den någon sekund och dra upp igen. Då ska det gå att läsa av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

109 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#23
Richtenb skrev:
Låter som det är dags för ett oljebyte... Då har du ett utmärkt tillfälle att åtminstone montera ur oljenivåsensorn och rengöra den lite. Kanske blinkandet försvinner från oljelampan
Smsade killen som hade bilen innan han sa att oljebyte hade gjorts för ca 7 månader sedan!
Hybridsmurfen skrev:
Eftersom du tydligen är helt novis på bilar så vill jag påpeka: Dra upp stickan och torka den ren med papper, sätt ner den någon sekund och dra upp igen. Då ska det gå att läsa av.
Var iväg till statoil och köpte motorolja hällde i en liter men ser fortfarande ut som det är för lite olja!

http://i.imgur.com/4hUkqwy.jpg  det svarta ska föreställa olja.  Om jag fattat allting rätt så ska oljan vara mellan den röda "pluppen"

huh?
10 427 Inlägg
23 juli 2015
#24
http://i187.photobucket.com/albums/x115/mkodama/Screenshot2010-03-16at115337PM.png

Tänk på att motorn/oljan ska vara varm vid kontroll av motoroljenivå, kör 10km, stanna, låt oljan rinna ned i tråget några minuter (jag brukar kolla luften i däcken före wink ) och sedan kolla nivån.


Evildan
23 juli 2015
#25
glad95 skrev:
Richtenb skrev:
Låter som det är dags för ett oljebyte... Då har du ett utmärkt tillfälle att åtminstone montera ur oljenivåsensorn och rengöra den lite. Kanske blinkandet försvinner från oljelampan
Smsade killen som hade bilen innan han sa att oljebyte hade gjorts för ca 7 månader sedan!
Hybridsmurfen skrev:
Eftersom du tydligen är helt novis på bilar så vill jag påpeka: Dra upp stickan och torka den ren med papper, sätt ner den någon sekund och dra upp igen. Då ska det gå att läsa av.
Var iväg till statoil och köpte motorolja hällde i en liter men ser fortfarande ut som det är för lite olja!

http://i.imgur.com/4hUkqwy.jpg  det svarta ska föreställa olja.  Om jag fattat allting rätt så ska oljan vara mellan den röda "pluppen"
Det har du, oljan skall befinna sig emellan de två avsmalningarna på stickan med början av det tvärgående svarta strecket du gjort och upp till nästa avsmalning, inom den röda "pluppens" område.

Mellan övre och nedre området brukar det vara runt 1 liter, kan givetvis skilja på olika bilar så fyll lugnt, för får du för hög nivå måste du tömma/pumpa ur till en nivå inom mätområdet.


Sök