4215
Sök

El kabel till två steg! och inställningar på steg.

243 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
Halloj!

Så ska bygga på lite steg på frontsystemet nu i bilen ja precis köpt, sitter steg till basen men låter för jäkligt fram så åkte och handlade mig ett steg och en stereo.

Frågan är bara, hur delar jag upp elen till dem två stegen? Har inte byggt ljud på ett par år nu, men senast så köpte jag någon guldpläterad splitt i en plexi låda, men tänkte om det bara går att dra en kabel från elen på andra steget vidare till nästa? Samma sak med remote och GND?

Om det går hur tjock måste el kabeln vara som man kopplar vidare från första steget till det andra?
stegen kommer vara precis intill varandra (se bild), med så kort avstånd behövs väl ingen tjockare kabel eller hur?

Har skapat ett litet kopplingsschema på hur det i mina tankar kommer vara kopplat, har skrivit ut vad som är vad, men som sagt min största fundering är om det bara går att koppla vidare remote, GND, och el som visat på bilden, skulle ju vara smidigast!

http://puu.sh/jolsY/6728bbfb93.png

Sen har jag även en tanke på hur mitt frontsystem steg bör vara inställt... givetvis att man får leka runt lite för eget tyckte, jag vill ju gärna att basen ska flåsa lite och att det ska gunga loss ordentligt när man spelar så har ganska höga inställningar på basens steg. Men på högtalarna hur bör jag ställa in där?

Steget jag kommer använda till frontsystemet kommer va ett Kenwood kac-7405
Ser ut så här bak:
http://puu.sh/jolJW/1c792a81cc.jpg

Hoppas jag kan få hjälp med hur jag ska koppla och ställa in så jag vet om jag behöver handla något imorgon, så tråkigt att börja koppla och inte bli klar i samma veva för att man gjort något fel.

/Illiuminati

243 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
Kom på nu att det är bara en till lågnivå dragen förutom den som går till basens steg, vilket betyder att jag bara kan köra kanal A på steget för frontarna.
Inte jag som dragit högtalarkablarna men det är bara två kablar, så antar att dom har skarvat ihop 5.25" högtalarna och skarvat ihop 3.5" högtalarna, så skulle kunna köra på bara kanal A på steget. Men frågan är om det blir bättre att köra varje högtalare för sig på varsin plats?
Innebär att jag sånt fall måste dra om kablarna helt, vilket innebär massa extra jobb, blir det stor skillnad?
Senast redigerat av illiuminati (4 augusti 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2015
Själv skulle jag dra matningskabel till ett distributionsblock och dela upp det där till de olika stegen.

Gällande lågnivå;

Har du dubbla utgångar på huvudenheten?

Isf dra alla lågnivåkablarna till fyrkanalssteget, och sen vidare från det, med hjälp av en Y-kabel, till baslådesteget. Baslådesteget kopplar du då till "rear"-lågnivåkabeln.

Och ja, dra kablar till varje högtalare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

243 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Själv skulle jag dra matningskabel till ett distributionsblock och dela upp det där till de olika stegen.

Gällande lågnivå;

Isf dra alla lågnivåkablarna till fyrkanalssteget, och sen vidare från det, med hjälp av en Y-kabel, till baslådesteget. Baslådesteget kopplar du då till "rear"-lågnivåkabeln.

Tänkte att distributionsblock var mer om man har en så pass tjock kabel att det blir krångligt, det går inte göra så så som jag målade upp att man bara kopplar vidare från det ena steget till det andra gällande pluskabel, GND och remote?

Jag har 3st lågnivå varav en är just för basen, så kan dra 2st till 4-kanals steget, blir mycket extra jobb men om du säger det så kör jag nog på att dela upp så varsin högtalare får sin egen inkoppling i 4-kanals steget.

Tack för svar.

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2015
illiuminati skrev:
it_mutt skrev:

Gällande lågnivå;

Tänkte att distributionsblock var mer om man har en så pass tjock kabel att det blir krångligt, det går inte göra så så som jag målade upp att man bara kopplar vidare från det ena steget till det andra gällande pluskabel, GND och remote?

Jag har 3st lågnivå varav en är just för basen, så kan dra 2st till 4-kanals steget, blir mycket extra jobb men om du säger det så kör jag nog på att dela upp så varsin högtalare får sin egen inkoppling i 4-kanals steget.

Tack för svar.

JAG skulle inte gjort så iaf, sen om det är "ok" att göra så eller inte, det låter jag vara osagt.

Gällande lågnivån, mnja, igen, det är så jag hade gjort. Du har ett fyrkanalssteg, då kan du lika bra utnyttja det och jag tror att i slutänden kommer det låta bättre. Fördelen med att dra det "rätt" (enligt mig iaf) är att du då helt plötsligt har möjligheten att styra högtalarna från HU (rear vs front osv). Ett alternativ kan givetvis vara att göra som du ritat och köra 3.5" på huvudenhetens front-utgång och sen koppla slutsteget till 5.25"-orna och då koppla in detta på rear.

Fast, då får du iofs (som jag förstod det) dra nya högtalarkablar iaf. Och då är det bara lågnivå då slipper dra (som jag förstod det hela iaf). Då är skillnaden i jobb inte så stor, och vill du sen uppgradera frontsystemet i framtiden, så är allt redan klart för det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

243 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
illiuminati skrev:
it_mutt skrev:

Gällande lågnivå;

Tack för svar.

JAG skulle inte gjort så iaf, sen om det är "ok" att göra så eller inte, det låter jag vara osagt.

Gällande lågnivån, mnja, igen, det är så jag hade gjort. Du har ett fyrkanalssteg, då kan du lika bra utnyttja det och jag tror att i slutänden kommer det låta bättre. Fördelen med att dra det "rätt" (enligt mig iaf) är att du då helt plötsligt har möjligheten att styra högtalarna från HU (rear vs front osv). Ett alternativ kan givetvis vara att göra som du ritat och köra 3.5" på huvudenhetens front-utgång och sen koppla slutsteget till 5.25"-orna och då koppla in detta på rear.

Fast, då får du iofs (som jag förstod det) dra nya högtalarkablar iaf. Och då är det bara lågnivå då slipper dra (som jag förstod det hela iaf). Då är skillnaden i jobb inte så stor, och vill du sen uppgradera frontsystemet i framtiden, så är allt redan klart för det.

Skillnaden är att om jag drar som högtalarna sitter kopplade nu, det är gjort på Bra Ljud i Bil från början, det är att jag bara behöver klippa kablarna och skarva ihop och dra 2st två meters kablar bak.
Ska jag koppla varje högtalare (dom 4st jag har nu) för sig då måste jag slita bort paneler osv och dra nya kablar var för sig och sedan dra bak dom i skuffen. Och då även dra en till lågnivå, för att kunna sätta 3.5" på front på huvudenheten och 5.25" på rear på huvudenheten.

Eller så kan jag koppla som jag har nu tror det sitter delningsfilter att 3.5" går som diskant och 5.25" som midbas och bara köra på kanal A på steget och då inte behöva dra mer än dom 2st två meters kablarna, slipper också lågnivå eftersom jag redan har en extra dragen.

Är det fel att göra så? Tänkte i och med att det är Bra Ljud i Bil som valt att göra så från början så blir jag lite fundersam till om det va han som hade bilen innan som bara snåla och körde med 2 kanals steget som basen nu sitter på, då den drivit frontarna förut, eller om det va BLIB som rekommenderade det.

Men tack för svar iallafall, ska ut till polarens garage i helgen och reflektera med han gällande detta och testa, kom ju på att jag kan dra kablar provisoriskt genom bilen bara för att höra skillnaden smile

Sök