2492
Sök

Bilen skakar vid hög hastighet

109 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#1
Var iväg och handlade lite skor och körde på motorvägen bilen gick som den skulle och allting var bra. Tänkte att jag skulle tvätta bilen och åker iväg till en självtvätt i stan och börjar använda högtryckstvätten, sen när jag skulle hoppa in i bilen så vred jag på nyckeln och glömde att trycka ner kopplingen...
Efter jag kört runt på parkeringen och bromsat för att få bort vattnet från bromsskivorna.

På en raksträcka gasar jag på lite och känner att bilen vibrerar... hastigheten var väl på 60 km/h ungefär... Någon som vet vad det kan bero på? Förra ägaren sa att det var klackar på bakdäcket och det är fel på höger absgivare bak.

Den vibrerar inget när jag bromsar. Snälla hjälp

ps. Tyckte det luktade lite bränt gummi när jag stannade och kollade under bilen på framsidan.

Här kommer bilder

http://i.imgur.com/GxFkSlF.jpg
http://i.imgur.com/1aE2kqX.jpg

4 109 Inlägg
12 augusti 2015
#2
Är 60 km/h hög hastighet för dig bör du skaffa en moped istället:D

Min gissning är att du råkat tvätta bort en klistervikt ifrån någon fälg. Så du har helt enkelt obalans i ett däck.

Kör över 60 km/h kanske 80-90 och se hur vibrationerna förändras. Slutar det vibrera över en viss hastighet så är det med största sannolikhet bara obalans på ett däck.

Vad jag kan se på bilderna så är ju dessutom ditt ena däck olagligt så det är nog dags att kolla över däcken ändå.
Senast redigerat av zemet (12 augusti 2015)


7 351 Inlägg
12 augusti 2015
#3
glad95 skrev:
Var iväg och handlade lite skor och körde på motorvägen bilen gick som den skulle och allting var bra. Tänkte att jag skulle tvätta bilen och åker iväg till en självtvätt i stan och börjar använda högtryckstvätten, sen när jag skulle hoppa in i bilen så vred jag på nyckeln och glömde att trycka ner kopplingen...
Efter jag kört runt på parkeringen och bromsat för att få bort vattnet från bromsskivorna.

På en raksträcka gasar jag på lite och känner att bilen vibrerar... hastigheten var väl på 60 km/h ungefär... Någon som vet vad det kan bero på? Förra ägaren sa att det var klackar på bakdäcket och det är fel på höger absgivare bak.

Den vibrerar inget när jag bromsar. Snälla hjälp

ps. Tyckte det luktade lite bränt gummi när jag stannade och kollade under bilen på framsidan.
Här har du nog felen.
Man ska aldrig handla skor och glömma trycka ner kopplingen när man har en trasig ABS-givare.
Klart det luktar bränt fram när du har en trasig ABS-givare bak.

109 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#4
zemet skrev:
Är 60 km/h hög hastighet för dig bör du skaffa en moped istället:D

Min gissning är att du råkat tvätta bort en klistervikt ifrån någon fälg. Så du har helt enkelt obalans i ett däck.

Kör över 60 km/h kanske 80-90 och se hur vibrationerna förändras. Slutar det vibrera över en viss hastighet så är det med största sannolikhet bara obalans på ett däck.

Vad jag kan se på bilderna så är ju dessutom ditt ena däck olagligt så det är nog dags att kolla över däcken ändå.
Haha bara för att du skrev så var jag ute på motorvägen och körde i 160 km/h cool

Hur som helst så har det slutat och vibrera nu... ingen aning vad det berodde på men ska ändå kolla över däcken

4 693 Inlägg
12 augusti 2015
#5
Kan ha fastnat en sten, lera eller något i den stilen som gjorde att du fick obalans

Booyakasha!

4 Inlägg
12 augusti 2015
#6
Bör kanske ta en titt om du kanske kan ha fått någon buckla på däcket eller en trasig fälg, räcker med en liten trottoarkant eller en hemskt ful sten.

Om detta är något som stämde så bör du byta genast då det kan medföra en väldans konsekvens!

/t

109 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#7
Softis skrev:
Kan ha fastnat en sten, lera eller något i den stilen som gjorde att du fick obalans
Det kan stämma, jag har kört runt i lera förra veckan och kört endel på grus.
tobuscus_v2 skrev:
Bör kanske ta en titt om du kanske kan ha fått någon buckla på däcket eller en trasig fälg, räcker med en liten trottoarkant eller en hemskt ful sten.

Om detta är något som stämde så bör du byta genast då det kan medföra en väldans konsekvens!

/t
Körde på en trottoarkant för ett tag sedan men det har inte vibrerat något efter det utan det kom idag sen när jag stängde av bilen och gick in en liten stund sedan ut och åkte igen så skakade inte bilen någonting. Skumt tongue

4 Inlägg
13 augusti 2015
#8
Inte sitter hjulet löst va? smile

109 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#9
tobuscus_v2 skrev:
Inte sitter hjulet löst va? smile
Hoppas jag verkligen inte! neutral Det har slutat vibrera nu iallafall så hjulet kan väl inte sitta löst ändå?

7 351 Inlägg
14 augusti 2015
#10
glad95 skrev:
tobuscus_v2 skrev:
Inte sitter hjulet löst va? smile
Hoppas jag verkligen inte! neutral Det har slutat vibrera nu iallafall så hjulet kan väl inte sitta löst ändå?
Har du inte börjat med att kolla det?yikesyikesyikes


Sök