3917
Sök

Saaben tvärdog! uppdatering-> up'n running!

8 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
#1
[saab 900s [2.0i] -94] 26600mil

ja rubriken säger det mesta. mitt inne i stan och på ett spårvagnsspår dess utom, vägrade bilen gå en meter längre, dess för innan (enl flickvänn) gick bilen prima.

väl på plats testade jag att kirra, gick igång men dog direkt.
felsökte runt lite med div vacumslangar osv, testade sen igen och gick då faktiskt igång (gick då mkt bra på tomgång och varv) men efter att ytterligare startat om var det samma visa. kan nämna att vakumslangarna såg bra ut och gnista direkt efter fördelar fanns.

hemma gick jag på och mäta kablarna till bränslepumpen.
fick endast 12V utslag när man kirrade med motorn. de flesta pumpar går ju igång 2sek så fort man vrider på tändningen, men inte på dessa?

efter det tvångskörde jag den stackarn direkt från batteriet.
den gick då igång, varvade upp lite samtidigt som ett litet "gurgel" hördes (inte ett fint litet brum som bränslepumpar brukar ge ifrån sig) lite som om det vore luft i systemet, vilket jag dock ej tror då tanken är mer än halvfull.

gick iaf igång då ca 5 sek, efter det blev det tyst, helt stendöd. vände polaritet osv. ingenting 

jag har väll inte sabbat pumpen genom att köra den baklänges?


hoppas jag nu inte snöat in för mycket på pumpen, men det är den jag tror mest på!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
edit:

check-engine lampan lyser! slutade lysa den korta stunden bilen faktiskt fungerade. men lyser nu med konstant sken hela tiden. det gör det svårare att misstänka pumpen, då datorn väll ej känner av detta?

det bästa vore väll att ta den till en verkstad med tec II men det blir svårt, läste klistrade tråden om att kolla felkoder. men då lampan lyser med konstant sken får jag gå på och jorda eller så kanske!?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ytterst tacksam för svar!!

ha det kanon allihopa
mvh oscar
Senast redigerat av turbosharp (1 juni 2007)


8 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#2
klippte upp golvet, och fick upp pumpen med lite trånglande, nu har jag dock stött på ett nytt problem!
org pump har 6mm anslutning och min biltema (fanns ingen annan modell att välja mellan) har 8mm, har varit på mekonomen samt 3 verstäder, men ingen har en adapter (6->8mm) som tål att ligga i tanken!

vad gör jag!?


#2573
1 489 Inlägg
25 maj 2007
#3
Du får köpa en soppapump som är till din bil istället för och krångla. Kostar en del men det får man ju göra. Finns ju bondmeck men just bensin är inte bra för det..

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

8 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#4
om inte org pump vore så rackarns dyr hade det varit givet, men nu står jag här med pump och 2mm marginal, vore bäst att lösa på enklare vis. dock håller jag med om att "bondmeck" inte är bra när det gäller nånting som ligger i tanken


8 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#5
har lyckats pilla ihop allt nu. och den nya pumpen brummar på fint, dock pumpar den inte upp något bränsle när man tar loss anslutningen precis ovanför.

har jag misslyckats när jag sänkt ner paketet kanske?
till saken hör att batteriet börjar bli ytterst trött vid det här laget, startmotor går tungt, men pumpen (när man kör enbart den) borde ju gå att få tryck i.

man behöver väll inte fylla på men en bensinskvätt ovanifrån då den normalt redan ska ligga i bränslet nu va?

tacksam för svar


5 710 Inlägg
29 maj 2007
#6
Dax att ladda batteriet då....

Eftersom du hade halv tank täcker garanterat bränslet pumpen då den sitter ganska långt ned.
Får du inte upp bränsle med lös anslutning har du strulat till det i armaturen......
Gör om gör rätt wink

MVH Jonas
..............

905 Inlägg
29 maj 2007
#7
eller så har du vänt polerna till pumpen fel.

8 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#8
Nu funkar pumpen! den både brummar och ger tryck, tryckte ner backventilen på tryckslangen med ett rejält sprut som resultat! 

ett problem följs alltid av ett annat, fick starthjälp men bilen vägrade såklart starta. tände till bråkdelen av en sekund, men var sen helt tändlös. eftersom den tänt innan antar jag att tändning osv är okey.

jag noterade att det inte kom bränsle tillbaka via returen. har inte pillat med insprut på detta sättet innan, men är det inte så att returen öppnar och går tillbaka vid ett visst tryck i systemet runt insprutarna? alltså borde det kommit tillbaka? (även fast motorn inte går)

har svårt att tro att det skulle vara stop i systemet, men utesluter inte möjligheten. har ett nytt filter liggandes, men vet inte om jag vågar byta då anslutningarna ser väldigt rostiga ut =/ ,, utesluter heller inte luft i systemet då jag inte fått rundgång via returen så att säga.

det bästa måste väll vara om jag kan kolla vid motorn om det finns tryck fram eller ej?
kollade på anslutningen (tryck/retur) direkt vid insprutarna, men det är någon knepig koppling, har inte lyckats få av den iaf. någon som vet hur man lättast går tillväga?

mvh oscar


5 710 Inlägg
29 maj 2007
#9
turbosharp skrev:
det bästa måste väll vara om jag kan kolla vid motorn om det finns tryck fram eller ej?

Ja.
turbosharp skrev:
kollade på anslutningen (tryck/retur) direkt vid insprutarna, men det är någon knepig koppling, har inte lyckats få av den iaf. någon som vet hur man lättast går tillväga?

Det går att med mejslar (en på varje sida) trycka på de 2 plastflärparna och med lite tur få av den. Skall man göra "på riktigt" krävs ett specialverktyg....

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#10
okey, hoppas vi snackar om samma koppling smile ska testa så fort som det hinns, tack wink


8 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#11
Bilen funkar!

javisst, efter ett nyladdat batteri lite startgas och envishet startade bilen tillslut. behövde aldrig kolla trycket i ledningarna utan tippar på att det fräsha batteriet var det som krävdes.

tack för alla komentarer, fråga mig gärna om nått är oklart smile

mvh oscar



Sök