3916
Sök

Cheva s10 -97 tickande ljud vänster fram

14 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Har köpt mig en 97:as Cheva s10 och nu märkte jag då jag körde med rutan nere att det tickar vänster fram. Det spelar ingen roll om jag kör rakt eller svänger och det ökar i takt med farten.

Nån som har en idé om vad det kan vara?

-.-
383 Inlägg
18 augusti 2015
Kollat om det sitter en sten eller spik/skruv i däcket?

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

14 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Har kikat i däcket men inte hittat nått tyvärr.

217 Inlägg
19 augusti 2015
Om du hissar upp hjulet och snurrar för hand, uppträder ljudet då med?

Skruva bort hjulet och snurra på navet, kommer ljudet då också?

Är det en 4x4 kan det ju vara en drivknut.

Väldigt svårt att avgöra i text vad det kan vara.

Det kan vara nåt som sitter löst, men det kan också vara nåt som sitter fast :-)

688 Inlägg
19 augusti 2015
Kan vara hjullagret som kastat in

Evildan
19 augusti 2015
Det här kommer framstå som relativt osannolikt. wink
Jag köpte en Blazer S10 med påstått havererat hjullager fram, detta påstods på samma grunder som TS problematik visar sig.

Jag tog hem bilen och skulle började kika mer noggrant, när jag hissade upp bilen och skulle demontera framhjulet såg jag att det monterats på fel sida, höger framhjul satt vänster fram enligt rotationsangivelserna på däcket.
Bak var det likadant.
Böt sida på samtliga hjul och hepp, felet var borta!

14 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Får titta det! Jag hissade bilen idag och kände på däcket.  Inget missljud då jag snurrar på det och inte ens lite glappt.  Finns det nått bra sätt att felsöka hjullager?

508 Inlägg
19 augusti 2015
Hissa upp bilen och ta tag i hjulet kl 12 & kl 6 och vicka, sedan kl 3 & kl 9 och gör samma sak. Glappar det är hjullagret mest troligt kaputt.

Du kan även snurra hjulet och känna på fjädern om den vibrerar.

Däremot kan ett hjullager vara dåligt utan att vara glappt, och bara ge missljud som i ditt fall. Men var säker på att det är lagret om du ska byta, är ju inte gratis.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

14 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Jag har vickat och känt efter och de glappar då ingenting. Känns lite surt att byta hjullager om de inte är det som är felet.

2 311 Inlägg
19 augusti 2015
Vinceb skrev:
Jag har vickat och känt efter och de glappar då ingenting. Känns lite surt att byta hjullager om de inte är det som är felet.

Och däcket satt med rotationspilen åt rätt håll, baserat på Evildan's inlägg?

14 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Mew skrev:
Vinceb skrev:

Och däcket satt med rotationspilen åt rätt håll, baserat på Evildan's inlägg?

Jo jajemen! Det sitter nå året runt däck på den utan rotationsriktning.

508 Inlägg
19 augusti 2015
Är däcken balanserade? Och du har inte felaktig hjulinställning?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

14 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Balansering och hjulinställning var gjord 2v innan jag köpte den så kan nog utesluta det också.

508 Inlägg
19 augusti 2015
Kan du förklara mer hurdant "tickande" ljud det är?

217 Inlägg
19 augusti 2015
Är den 2 eller 4-hjulsdriven?

Är den 4-hjusdriven skulle det kunna vara drivknuten. Den kanske är tyst om den inte har belastning på sig? Vet inte om det är möjligt att knö in lite mer fett i damasken för att se om ljudet ändras? I så fall har du åtminstånde ringat in problemet kanske?

14 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Det tickar nästan som om det skulle sitta något fast i däcket. Spelar ingen roll om jag svänger eller kör rakt. Det är aningen mer ett lite knakande ljud om jag kryper fram. Tickandet ökar i takt med farten.

Den är 4x4 men just nu kör jag bara med drivning bak då det låter.

217 Inlägg
19 augusti 2015
Är på intet sätt någon expert, men en gissning är drivknuten, speciellt när du nämner "knackande" ljud.

Tror inte det spelar någon roll om den är inkopplad eller inte eller blir det skillnad om du kopplar i/ur 4x4:a ?

14 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Knackar inte lika mycket som det liksom knakar och skårrar lite smått när man kryper väldigt långsamt.

217 Inlägg
19 augusti 2015
Kan ju vara en gummibussning också kanske. Skruva loss krängningshämmaren tillfälligt. Den är i alla fall lätt att komma åt... De resterande bussningarna inte lika roliga att jobba med...

508 Inlägg
20 augusti 2015
Magnum1965 skrev:
Är på intet sätt någon expert, men en gissning är drivknuten, speciellt när du nämner "knackande" ljud.

Tror inte det spelar någon roll om den är inkopplad eller inte eller blir det skillnad om du kopplar i/ur 4x4:a ?

Tänkte också på drivknut, men då han skrev tickande ljud så låter det ej som en drivknut.

Sök