3927
Sök

Differential till drifting (940 Turbo)

245 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så vill jag kunna köra drifting lite seriösare istället för med den här äckliga slungdiffen.

Torsendiff lämpar väl sig absolut bäst till detta? Den jag har hittat kostar 6900kr. Känns ju lite sådär, men detta är väl det enda vettiga att göra i min situation?

Och nej jag svetsar inte, ska ha denna som bruksbil också.
Senast redigerat av Wheel_Spin (21 oktober 2015)

1 966 Inlägg
21 oktober 2015
#2
Varför inte Aussie Locker? Kostar hälften av en Torsendiff men låter lite illa ibland.

312 Inlägg
21 oktober 2015
#3
Ska du ha den som brukis så är det nog bara Torsen som gäller.


245 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#4
Slungdiffen är ju låst till 30km/h, går det inte ändra det här? Så att den är låst till kanske 70?

7 491 Inlägg
22 oktober 2015
#5
ehedman skrev:
Varför inte Aussie Locker? Kostar hälften av en Torsendiff men låter lite illa ibland.

Aussie Locker fungerar väl som en Lock Right.
Synnerligen olämplig på en bil som används för dagligt bruk.
Oljudet på barmark när man svänger är olidligt.
Rent livsfarligt på vinterväglag vid kurvtagning.
Har provat, bättre att ESAB-diffa om du inte har råd med en torsen eller en pneumatisk axelspärr, typ ARB.
Då blir det tyst men farligt.tongue

1 966 Inlägg
22 oktober 2015
#6
torsen skrev:
ehedman skrev:
Varför inte Aussie Locker? Kostar hälften av en Torsendiff men låter lite illa ibland.

Aussie Locker fungerar väl som en Lock Right.
Synnerligen olämplig på en bil som används för dagligt bruk.
Oljudet på barmark när man svänger är olidligt.
Rent livsfarligt på vinterväglag vid kurvtagning.
Har provat, bättre att ESAB-diffa om du inte har råd med en torsen eller en pneumatisk axelspärr, typ ARB.
Då blir det tyst men farligt.tongue

När man svänger i en 940 Turbo så åker man på tvären, då slipper man nämnda oljud. lol

Skämt åsido var det bara en frågeställning till TS. Varken du eller jag vet om TS åker 30 mil i månaden eller 300 mil. Åker TS 30 mil i månaden kanske den ekonomiska aspekten överväger oljudet.

Här finns en äldre tråd om ämnet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=107921
Senast redigerat av ehedman (22 oktober 2015)

1 319 Inlägg
22 oktober 2015
#7
Slungdiffar går väl att modda/spänna för att få den att låsa i högre hastigheter? Hade en 16v 740 med org slungdiff som förra ägaren sa att han meckat med, låste både i 1-2-3an iaf, mer orkade inte bilen.

_----------'


Sök