Hej! Har köpt och installerat ett nytt Bosch S4 startbatteri i min IS. Står i den lilla instruktionsboken till batteriet att man ska lämna minst en avgasningsöppning öppen, för annars finns risk för explosion?!? Var sitter avgasningsöppningen på batteriet och hur öppnar jag den?
Köpte ett nytt Boschbatteri i förra veckan hos Mekonomen. Det är slutet = ingen ventilationsöppning. Trodde inte det fanns ventilationsöppningar på batterier sedan 5 år tillbaka. Är det verkligen ett nytt batteri du köpt? Var har du köpt det?
Detta står alltså i instruktionsboken för batteriet... Bilen är från 2001. Det finns två små hål längst upp på kortsidorna av batteriet. Är dessa öppna eller ska man öppna dem på nåt vänster?
På den lilla skyddkåpan/höljet till pluspolen sitter en liten röd plupp som man kan ta loss. Den får precis plats i ett av hålen. Är det så att avgasningshålen kanske är öppna från fabrik?
Det lustiga är att de inte heller visste. Killen jag pratade med sa att alla batterier idag är underhållsfria... Frågan är bara varför det står så i manualen.
Jag trodde alla batterier som innehåller batteri syra har ventilationsöppning.
torsen skrev:
Köpte ett nytt Boschbatteri i förra veckan hos Mekonomen. Det är slutet = ingen ventilationsöppning. Trodde inte det fanns ventilationsöppningar på batterier sedan 5 år tillbaka. Är det verkligen ett nytt batteri du köpt? Var har du köpt det?
Jag trodde alla batterier som innehåller batteri syra har ventilationsöppning.
torsen skrev:
Mitt Bosch-batteri är på 60 Ah och har endast ett handtag men inga hål för ventilationsslang = slutet.