3785
Sök

Vibbrationer efter kopplingbyte

3 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
hej!
bytte koppling på min volvo 940 ltt -95 igårkväll. men efter det så vibbrerar den väldigt mycket när man använder dragläge. trodde först det var någon broms som låg på men hjulen snurrar lätt. farsan sa något om att det var tryckplattan som inte var ordentligt centrerad (vilket skulle kunna stämma för polaren sket i centreringsdonet och körde på ögonmått). så jag tänkte höra vad ni tror det skulle kunna vara så jag inte river ner växellådan i onödan smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
4 januari 2016
När du centrerar lamellen (det du har centreringsdon till) ser du bara till att lådan går på och fick ni dit allt så funka din polares ögonmått bra nog, påverkar alltså inget i efterhand.

Det som dock måste vara centrerat är som du säger tryckplattan och den ska sitta korrekt med stiften i svänghjulet innan man monterar skruvarna, om stiften satt där dom skulle (inget man rör normalt sett) bör inte heller tryckplattan sitta tokigt.

Var det nya grejer eller begagnade? och ni kan inte ha råkat få nån smuts eller olja på delarna?

- Time Attack -

4 164 Inlägg
4 januari 2016
Eftersom vibrationerna uppstår vid dragläge skulle min gissning vara på att ditt urtrampningslager hamnat snett eller är kass.

3 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
okej tack för svaren! får väll slita ner den igen och kolla smile det var nya delar men garaget vi var i var inte direkt rent så det skulle kunna kommit in nått skit imellan.

3 235 Inlägg
4 januari 2016
Lamellerna behöver kanske "köras" in efter bytet. Inte säkert hela ytan är i kontakt med svänghjulet.

241 Inlägg
4 januari 2016
95a ltt med m 90 då är det dubbelmasse svänghjul eller vad

Sök