De delar du ämnar köpa är garanterat INTE tillverkad av Audi. De använder sig av en sk "OEM tillverkare/leverantör", dvs ett annat företag som tillverkar enligt deras spec/krav, givetvis får delarna "Audi märkning". Bromsskivorna kan tex tillverkas av Brembo, ATE eller kanske Zimmermann? Beläggen av ATE, Ferrodo eller nån helt annan. Oljefilter av Mann, Mahle eller så.
Vill du spara pengar o kan leva med att Audi-loggan saknas så köper du delar av nämnda fabrikat på ebay.de. Du kommer betala långt mindre än hos Audi och/eller Mekonomen eller motsvarande svensk kedja. Jag kan ge ett exempel: Bromsskiva fram M5 E39 hos BMW ca 3000 kr, ATE bromsskiva identisk med BMW original (ATE är en av OEM tillverkarna åt BMW) köpt via reservdelar24.se har jag för mig, kostade 1800 kr. Eftersom jag köpte både höger och vänster skiva sparade jag ca 2500 kr. Ja jag fick ingen BMW märkning på skivan, men övriga märkningar/gjutningar mm på skivorna är identiska.
Biltemas bromsskivor är BRA, men de kostar typ som märkesskivorna på ebay.de. Det ryktas att vissa av Biltemas skivor tillverkas (tillverkades) av Brembo. Om det är sant eller ej vet jag inte, det vet bara Biltema, med säkerhet. Men just bromsskivorna är bra hos Biltema, inget snack om saken. Det som fäller Biltema enligt mig är att man kan handla skivor på nätet, där man vet vem tillverkaren är, för samma pengar (ebay.de!). Men behöver man skivorna snabbt redan samma dag så är Biltema ofta det enda alternativet.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure