4199
Sök

Audi Originaldelar

139 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
Hej!

Det är dags och beställa nya delar till min Audi A4. Ska köpa nya bromsskivor, och belägg och byta oljefilter samt olja.
Dock är jag bara intresserad av Audi originaldelar som är tillverkade av WV eller Audi. Vet att VW tillverkar deras delar i och med de äger Audi sedan långt tillbaka. Hade en vän som brukade beställa delar åt mig förr som jobbade på Mechanum, fick till o med en ganska bra rabatt, 25% då han sa det va till honom själv, jag minns att han sa "på Mechanum får vi bara beställa originaldelar från tillverkarna själva" och delarna kom ofta i en VW loggo paket fast det va till Audi.

Nu undrar jag vet ni någon bra ställe där man kan beställa Audi originaldelar och vara säker på att man verkligen får originaldelar och inga skit kopior? Anledningen till min bil hållit sig i så bra form är jag bara kört original och inga biltema skit. En vän till mig köpte bromsbelägg på biltema, efter nån månad började de  tjuta och låta som fan när han bromsade.

Tacksam för svar

MVH
Senast redigerat av kahh (22 januari 2016)

Forummoderator
26 349 Inlägg
22 januari 2016
..Din närmsta Audi-återförsäljare..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

168 Inlägg
23 januari 2016
Du kan ju i de flesta fall köpa eftermarknadsgrejer som är både bättre och billigare än originalgrejer och man måste inte köpa delar från Biltema. Däremot så kan man faktiskt köpa kvalitetsgrejer just från Biltema, som ett exempel så tittade jag igenom flertalet kartonger med bromsskivor och även om alla kartonger ser likadana ut så kan faktiskt skivorna komma från olika tillverkare och jag har t.o.m. hittat skivor från Brembo i Biltema kartonger smile

Ett annan grej är ju att biltillverkare har en förmåga att överprisa sina delar bara för att de har tryckt dit sin logga på delen som ändå är tillverkad av någon annan... t.ex Bilstein framdämpare till en Evo 8 kostar hos Mitsubishi ca 8000kr st och hos en eftermarknadsåterförsäljare ca 2500-3000kr st. Enda skillnaden är att hos Mitsubishi har man lagt till en Mitsubishilogga, annars är allt likadant t.o.m. artikelnumret

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 januari 2016
Mack skrev:
..Din närmsta Audi-återförsäljare..?

Ja precis, hur svårt kan det va???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 januari 2016
De delar du ämnar köpa är garanterat INTE tillverkad av Audi. De använder sig av en sk "OEM tillverkare/leverantör", dvs ett annat företag som tillverkar enligt deras spec/krav, givetvis får delarna "Audi märkning". Bromsskivorna kan tex tillverkas av Brembo, ATE eller kanske Zimmermann? Beläggen av ATE, Ferrodo eller nån helt annan. Oljefilter av Mann, Mahle eller så.

Vill du spara pengar o kan leva med att Audi-loggan saknas så köper du delar av nämnda fabrikat på ebay.de. Du kommer betala långt mindre än hos Audi och/eller Mekonomen eller motsvarande svensk kedja. Jag kan ge ett exempel: Bromsskiva fram M5 E39 hos BMW ca 3000 kr, ATE bromsskiva identisk med BMW original (ATE är en av OEM tillverkarna åt BMW) köpt via reservdelar24.se har jag för mig, kostade 1800 kr. Eftersom jag köpte både höger och vänster skiva sparade jag ca 2500 kr. Ja jag fick ingen BMW märkning på skivan, men övriga märkningar/gjutningar mm på skivorna är identiska.

Biltemas bromsskivor är BRA, men de kostar typ som märkesskivorna på ebay.de. Det ryktas att vissa av Biltemas skivor tillverkas (tillverkades) av Brembo. Om det är sant eller ej vet jag inte, det vet bara Biltema, med säkerhet. Men just bromsskivorna är bra hos Biltema, inget snack om saken. Det som fäller Biltema enligt mig är att man kan handla skivor på nätet, där man vet vem tillverkaren är, för samma pengar (ebay.de!). Men behöver man skivorna snabbt redan samma dag så är Biltema ofta det enda alternativet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

441 Inlägg
23 januari 2016
Det är bara att gå in på typ valfri autoexperten och köpa det som du vill ha. Det är OEM prylar i alla fall och de håller inte sämre för att de saknar audi loggan

4 474 Inlägg
23 januari 2016
Nej långt ifrån allt som finns på Autoexperten eller motsvarande är OEM prylar. OEM står för Original Equipment Manufacturer, o då måste man veta med säkerhet dels vem/vilka som tillverkar delen åt biltillverkaren, vem som tillverkat reservdelen köpt hos typ Autoexperten samt om båda delarna är tillverkade efter samma kvalitetskrav (kan var knivigt att veta säkert, men biltillverkararna har knappas omöjliga krav/specifikationer). Vad många (alla?) firmor liknande Autoexperten gör är att utnyttja ett "EU-beslut", dvs att en del vilken är tillverkad i enighet med biltillverkarens krav/specifikationer är att betrakta som "originaldel" (eller om du så vill "OEM"), vilket inte alls behöver vara sant. Med andra ord: OEM finns det endast ett mindre antal av, men om man vidgar sig enligt "EU-beslutet" så kan även en del tillverkad i Kina anses vara en "originaldel" så länge den är tillverkad enligt biltillverkarens krav/specifikationer.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

139 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
De gånger jag fått mina grejer av min vän som i sin tur beställt vi Mechanum (då han jobbar där) ha jag fått riktigt schysta priser, och med Audi/VW loggo på. Beställer de av tyskland då eller hur går de till väga? Kan låta som ett bra alternativ. Jag har inga problem och betala lite mer så länge man vet att man får valuta för pengarna, av egen erfarenhet från vänner och bekanta så har de alltid inom kort tid varit missnöjda med "kopior delar" eller hur man ska kalla de. De säger oftast även "har du en dyr bil köp original, men lägg inte ner mycket pengar på en gammal bil" Min Audi är ganska ny och välskött

4 474 Inlägg
23 januari 2016
Kahh: Mechanum kan mycket väl ha avtal men nån VW handlare o får på så sätt en "fet" rabatt? Eller så handlar de av en tysk VW handlare? Jag handlar själv en hel del från en tysk BMW handlare via en medlemssida, o via den sidan får man 10-20% rabatt på de tyska priserna. Överlag brukar då priserna hamna på mellan 20-30% billigare än listpris hos BMW Sverige. Har som sagt även köpt från ebay.de och sidor som reservdelar24.se. Köpte bussningar till ena bilen, tillverkad av OEM-tillverkaren Lemförder. Det intressanta var är att BMW märket sitter på originaldelen så var det "slipat" på delen som kom från Lemförder. Har sett samma sak på många delar, BMW-märkning och/eller BMW-artikelnr är bortslipat...Om du tycker om att betala för mycket så köp av Mekomen (aka Dyronomen), Autoexperten med flera liknande. Vill du hellre spara dina slantar o köpa kvalitetsdelar till rätt pris så handlar du antingen på ebay.de eller tex reservdelar24.se. De märkena jag nämnde i mitt första inlägg tillverkar samtliga delar av högsta kvalitet, motsvarande/identisk med en original Audi-del.

139 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Ska ta och kolla in Ebay och reservdelar 24, dock en fråga dawwe angående reservdelar24, har de bra saker eller måste man vara utbildad bilforskare för och kunna hitta vad som är bra och dålig? Jag är ingen bil expert och ännu mindre bra på veta vad som är bra och dålig. Hur vet man på Ebay att delarna är bra och därmed godkända för och hålla VW/audi "krav nivå"?

Mekonomen, sätter ALDRIG min fot där, de har ärligt talat de vidrigaste priserna, mechanum har bra mycket bättre priser än mekonomen. Till och med vanliga saker som bilshampo osv är piss dyra där
Senast redigerat av kahh (23 januari 2016)

4 474 Inlägg
23 januari 2016
Jag är originalfantast ut i fingertopparna. Jag handlar massor med delar på ebay.de, reservdelar24.se osv. Så länge du köper kända märken/fabrikat så är du safe. Kända märken/fabrikat: Brembo,ATE,Zimmermann,Bosch,FAG,SKF,Febi,Sachs osv...Är du osäker så släng upp det här så svarar jag big_smile

Tänk på att reservdelar24.se säljer både och så att säg, märken som Stark,Mapco,NK eller motsvarande skulle jag kanske inte fundera på i första hand, o konstigt nog kan dessa märken/fabrikat vara dyrare än kända märken/fabrikat...Men om du håller dig till de kända märkena jag nämnt (finns fler än de!) så blir det bra! Glöm inte att man kan få 5% rabatt på de angivna priserna om man klickar så att sidan stängs ner, för då brukar det slängas upp en ruta som lockar med 5% rabatt om man handlar big_smile
Senast redigerat av dawwe (23 januari 2016)

139 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Fan vad underbart med hjälpvilliga människor! Absolut, är det något jag hittar och inte vet om det är bra eller dålig, så länkar jag den bara här, om du skulle ha lust och ge lite feedback
Senast redigerat av kahh (23 januari 2016)

Sök