Självfallet får man byta saker och ting på sin bil. Få saker är så missuppfattade som helbilsgodkännandet.
För att förenkla något enormt innebär det att "vad du nu än sätter dit", ska uppfylla minst de kraven som originalprytteln har. Och det ska finnas ett godkännande som styrker detta.
Det innebär, exempelvis, att en TüV-godkänd sänkningssats går alldeles utmärkt att sätta dit, då TüV-godkännandet (ska iaf) innebär att det möter de krav som finns för saken (i form av; vara säkra, når biltillverkarens krav och så vidare). Eller för den del smälla dit ett airride-system, under samma förutsättningar.
Det är så det är tänkt att fungera. Sen kan man givetvis fundera på huruvida "Pelle Jönsson från PelleJönshåla" orkar gå igenom hela proceduren med att få rätt (under förutsättning att han faktiskt har rätt) mot vem det nu är som sätter sig på tvären, -om- någon nu sätter sig på tvären givetvis.
Du får ex.vis byta till xenon. MEN, du ska ha varenda certifikat på varenda komponent i systemet (ex.vis nivåregleringen, givare osv). Detta i sin tur är då en smärre omöjlig uppgift att skaka fram för "gemene man".
- - Edit - -
Sen kan man givetvis också ifrågasätta äktheten i vissa TüV-godkännanden, men, jag åsyftar givetvis under de förutsättningar då allt "är som det ska".
Senast redigerat av it_mutt (12 februari 2016)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!