2199
Sök

Främre Bromsskivor går ej att få bort...

1 Inlägg
31 augusti 2010
Värm på muttern uta bara helvete så brukar dom ge med sig wink

357 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
steifan skrev:
te_wik skrev:
Tror det är en Galant, har för mig jag läst nå blogg eller nåt skriven av TS som handlade om en Galant.

Mvh Tommy

Jo han hade lite bilder också.

Galant V6 av sista Europa-modell (dvs den riktigt stiliga).

Då kan jag sova inatt wink

Ja den fronten är grymt fin! smile

Mvh Tommy

Ja, som sagt det är en Mitsubishi Galant årsmodell 97
Tack ska ni ha! smile

62 Inlägg
12 februari 2016
Hej
Öppnar denna tråd igen, hoppas det går bra
Håller på och försöka byta främre bromsskiva på min Honda accord -97
Men förstår inte riktigt och läser lite olika svar på samma fråga så man vet inte vad man ska tro på.
Har fått loss navmuttern, lossa bromsoket med fäste ock, även de fyra bultar som håller bromsskivan. Men nu står det stilla vill inte banka och slå innan jag vet säkert så det inte blir merjobb...

Är det och lossa den yttre skivan sen trillar skivan av Eller som jag läste på annat ställe
"Du får ta lös hela spindeln, sen de fyra skruvarna som håller lagret(på baksidan runt där drivknuten sitter), sen lossa skivan från navet, trä den över lagret. o dit med den nya skivan."

62 Inlägg
12 februari 2016
TeXasWestern221 skrev:
Hej
Men förstår inte riktigt och läser lite olika svar på samma fråga så man vet inte vad man ska tro på.
Har fått loss navmuttern, lossa bromsoket med fäste ock, även de fyra bultar som håller bromsskivan. Men nu står det stilla vill inte banka och slå innan jag vet säkert så det inte blir merjobb...

Är det och lossa den yttre skivan sen trillar skivan av Eller som jag läste på annat ställe
"Du får ta lös hela spindeln, sen de fyra skruvarna som håller lagret(på baksidan runt där drivknuten sitter), sen lossa skivan från navet, trä den över lagret. o dit med den nya skivan."

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198515/198515-c5a9d448b8ea175b08c043ca8448738f.jpg
Bromsskiva Honda accord 1997

62 Inlägg
12 februari 2016
Hej
Om ni finns kvar, går det och ladda upp era bilder igen så man kanske kan få lite vägledning och få bytt skivan utan större besvär
Tack på förhand
Mvh
JH

_ExoN_ skrev:
Tänkte byta bromsskivor idag eftersom dom är helt slut..
Började med att byta i bak och det gick strålande!

Men sen när jag tog bort hjulet och bromsoket ifram så såg man direkt att dessa bromsskivor har aldrig bytts 
Och skivan sitter som f*n.. det ska inte vara så, att den ska sitta så hårt att man inte ens får av skivan med att slå på med en slägga samt en stor avdragare...

Tacksam för snabba svar..

Här är bilder:

Dragit på så mycket att skivan sprack.. helt sjukt!! kolla bilderna..

http://thesyntherz.zoomshare.com/files/P1010882.JPG
http://thesyntherz.zoomshare.com/files/P1010884.JPG
http://thesyntherz.zoomshare.com/files/P1010885.JPG
http://thesyntherz.zoomshare.com/files/P1010886.JPG

_ExoN_ skrev:
Centermuttern skulle man inte lossa på om ni undrade.. den lossar man bara på när man ska byta nav tongue

Här är slutresultatet av skivan... slog sönder skivan och sågade små jack i skivans centrum så allt släppte smile
http://thesyntherz.zoomshare.com/files/P1010888.JPG

Tack för alla svar!!
Lås tråd eller ta bort om ni så vill! smile

Forummoderator
26 389 Inlägg
13 februari 2016
TeXasWestern221 skrev:
Hej

Eh, är det inte bara ta en gummiklubba och slå för glatta livet lite överallt på såväl nav som skiva?
Med vissa restriktioner på själva slitytorna då förstås.

För att lossa bara själva bromsskivan så behöver man väl heller inte ta lös navmuttern..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 489 Inlägg
13 februari 2016
på bilden ser det ut som om skivan sitter bakom navet,har sett detta på andra bilmärken,gummiklubba tror jag inte mycket på

62 Inlägg
13 februari 2016
Det måste man väl, muttern täcker ju den yttre skivan, håller fast den.
Om du går efter tidigare svar i annonsen så är ju ExoN s bil en Mitsubishi galant så antagligen lite annorlunda.
Men kollar man på en drivaxel ser det ut som skivan är bara att slå ut den

Mack skrev:
TeXasWestern221 skrev:
Hej

Eh, är det inte bara ta en gummiklubba och slå för glatta livet lite överallt på såväl nav som skiva?

För att lossa bara själva bromsskivan så behöver man väl heller inte ta lös navmuttern..

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2016
Tyvärr är det lite komplicerat på den Accorden, navet är pressat utanför skivan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
13 februari 2016
Mack skrev:
TeXasWestern221 skrev:
Hej

Om man ska ta en klubba alls så är kopparklubba att rekommendera för att få kraft.  Gummi är för känsliga saker smile

Om nu skivan inte hade suttit som den gör nu

Forummoderator
26 389 Inlägg
13 februari 2016
caromania skrev:
Tyvärr är det lite komplicerat på den Accorden, navet är pressat utanför skivan.

Aha..såklart det ska vara nåt speciellt med dom..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

242 Inlägg
13 februari 2016
Här har du film på hur du gör.
Men det är de du läst på ett annat ställe "Du får ta lös hela spindeln, sen de fyra skruvarna som håller lagret(på baksidan runt där drivknuten sitter), sen lossa skivan från navet, trä den över lagret. o dit med den nya skivan."

Senast redigerat av namcon (13 februari 2016)

62 Inlägg
13 februari 2016
...
Jag tackar och bockar för supporten och det slutliga svaret som är lösningen på mitt framtida bekymmer tongue , tack
Mvh
JH

Sök