2714
Sök

Bytte bil med bilhandlare under skattemånad..

13 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Idag så bytte jag min Volvo mot en Passat hos en bilhandlare. Han flyttade över försäkringen och gjorde ett byte av ägare genom ett program på datorn. Han ställde av den när han gjorde ägarbytet.
Nu undrar jag, kommer jag ändå att få betala skatten eftersom jag står som ägare under ingång av november som är Volvons skattemånad?
Enligt bilhandlarn så är det lugnt då han inte kommer att ställa på den förrän vid försäljning, och då ska väl nya ägaren betala skatten?

Hmm...det här känns krångligt...har aldrig varit ute för det här innan, bara mellan privatperson och privatperson och då har det aldrig varit tal om avställning vid köp så då har det liksom varit solklart.

Har tänkt ringa till transportstyrelsen och fråga imorgon, men tänkte om det finns någon som kan svara redan nu?

13 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Ingen som kan svara?
Förstår att det dyker upp mängder med liknande frågor, men det som stod på transportstyrelsen var svårtolkat. Det står att vid avställning av fordon vid ägarbyte under skattemånad så tillfaller pengarna som man får tillbaka till den nya ägaren, alltså bilhandlarn då, men behöver jag eller behöver jag inte betala in skatten när bilen blir påställd sen när han säljer bilen vidare?

Rallyförare
1 075 Inlägg
12 november 2012
Du är skyldig att betala skatten för ett år och bilhandlaren får tillbaks pengar tack vare avställningen, troligtvis motsvarande 11månader i kronor...

Bilhandlarna vet vad dom gör..

13 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Ja, fast alltså. Jag har ju inte fått räkningen än, men det kommer ju när som helst. Fordonet har alltså bytt ägare och ställts av samtidigt idag och skatten ska ju egentligen betalas senast den sista den här månaden. Men man ska ju inte betala skatt på en avställd bil?

Rallyförare
1 075 Inlägg
12 november 2012
Den som är registrerad ägare vid ingången av en skattemånad är skyldig att betala skatten, är det november månads ingång så är DU skyldig att betala den, är det december månads ingång så är det ingen eftersom bilen blev avställd idag..

13 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Ingången är november som sagt. Men det går ju inte betala skatt på en avställd bil?

Ungdoms Räser
425 Inlägg
12 november 2012
Lillestrumpa skrev:
Ingången är november som sagt. Men det går ju inte betala skatt på en avställd bil?

Då du ställer på bilen får du ju betala skatt på den.

Evildan
12 november 2012
Då bilen ställs av i uppbördsmånaden behöver du som ägare inte betala någon skatt för nästa period.
Bilhandlaren får tillbaka det kvarvarande beloppet för november månad och när bilen återigen ställs på får den då registrerade ägaren betala vägtrafikskatten för perioden.
Senast redigerat av Evildan (12 november 2012)

13 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Evildan, det är exakt så jag tolkar det på transportplan, och som jag tycker låter logiskt.
Återstår att se imorgon. smile

Evildan
12 november 2012
Lillestrumpa skrev:
Evildan, det är exakt så jag tolkar det på transportplan, och som jag tycker låter logiskt.
Återstår att se imorgon. smile

Du har tolkat det absolut helt rätt, den som påstår ngt annat är ute på sin DBS och trampar roll

Bilfirman får tillbaka överskjutande skatt för perioden på inbytet och du får betala skatteperioden för den köpta bilen när den ställs på.

Du kan alltså vara helt lugn, lycka till med nya släden, alltid kul med ngt "nytt" o frakta arslet i.
Senast redigerat av Evildan (12 november 2012)

* Voff voff *
10 552 Inlägg
12 november 2012
Evildan skrev:
Då bilen ställs av i uppbördsmånaden behöver du som ägare inte betala någon skatt för nästa period.
Bilhandlaren får tillbaka det kvarvarande beloppet för november månad och när bilen återigen ställs på får den då registrerade ägaren betala vägtrafikskatten för perioden.

Instämmer här! Så tolkar jag det oxå. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

13 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Vet inte om affären är god eller ej. Jag som är en Volvotjej och alltid kört bensin har skaffat Passat som går på diesel. Känns lite läskigt och spännande på samma gång.
Dieseln har gått 24000 mil, det är inte så mycket för en dieselharv va?

1 450 Inlägg
16 februari 2016
Hittade denna tråd. Hur gick det? Jag har också bytt in min bil hos bilhandlare under den månad skatten ska va betald. Försäljaren har sagt att jag inte kommer behöva betala nånting då bilen blir avställd omgående vid inbytet. Dagen efter fick ja skatteräkningen så undrar vad ja ska göra,  han sa ju att ja inte skulle behöva betala .

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 februari 2016
Har du redan fått räkningen så är det bara att betala, går ej att återkalla så att säga.

Om det inte är så att handlaren missat att ställa av eller skrivit fel datum eller liknande men då får du ta det med handlaren.

- Time Attack -

1 450 Inlägg
16 februari 2016
Ja då åker ja dit med räkningen å kastar den i ansiktet på honom. Han sa att ja inte skulle behöva betala den,

Borde de inte va så att eftersom bilen blev avställd omgående så borde ja endast behöva betala skatt för 10 dagar, alltså ifrån 1e till 10e då jag bytte bilen.
Eller så måste ju han kunna betala räkningen om han ändå får tillbaka alla pengar då den är avställd?

2 845 Inlägg
16 februari 2016
Alltså...... Är bilen avställd innan månadens slut då skatten ska va betald så behöver du inte betala skatten, vare sig du fått inbetalningskortet eller ej.

Kan ju va så att inbetalningskortet redan har skickats då avställningen görs. För det behöver du inte betala skatten.

Däremot om avställning ej gjorts så är du skyldig att betala skatt då uppbördsmånaden är.

P.S. Transportstyrelsen tar alltid ut skatten månadsvis, oavsett om bilen ställs av den 1:a eller 31:a i månaden.
Såvida det inte är en diesel med den högre skatten.
Senast redigerat av uhlin (16 februari 2016)

1 450 Inlägg
16 februari 2016
Precis då är ja med. Skatten ska va betald den sista denna månaden. Och jag bytte in min bil i fredags och bilen blev avställd direkt han bytte in den, och räkningen kom igår.
Så ja väntar med att betala den då

2 845 Inlägg
16 februari 2016
KolGruvan skrev:
Precis då är ja med. Skatten ska va betald den sista denna månaden. Och jag bytte in min bil i fredags och bilen blev avställd direkt han bytte in den, och räkningen kom igår.
Så ja väntar med att betala den då

Då är det lugnt, du behöver inte betala denna.

Sök