3869
Sök

Volvo 760 Turbo B23ET motorproblem

Refined
1 770 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej, har stora problem med min motor i min 760
Just nu har jag ett nytt boende att försöka inreda och packa upp, så den står för stunden en bra bit ifrån mig, men jag kan inte sluta tänka på det, så man kan ju försöka lite innan man skruvar med den igen...
Men symtomen är att den inte vill gå på alla cylindrar, den bakskuter, spottar olja i vevhusventilationen, har ingen tomgång, varvar inte över ca 3500v/min och när han når det varvtalet börjar motorn att "mota sig själv" och bygger laddtryck när man bara torrvarvar den.
Gick att köra den ca 5 min (Automatare) innan den blir varm. När den blir varm och man läger i driven eller backen bara skuttar bilen till och dör. Så det känns som om bilen får kämpa som fan för att enbart hålla motorn igång.
Börjar få slut på Ideer nu.
Kan det vara något med vxl lådan som gör att den går tungt?
Sedan något annat problem med motorn efter som den inte går på alla burkar?

Men jag har:
-Kollat gnistan, och det finns på alla stift
-Ställt in kammen och den står rätt efter markeringarna (Vad jag kan se, första gången jag ställer kammen)
-Bytt LMM till en som förra ägaren påstår fungerar
-Bytt spridare som förra ägaren påstår fungerar
-Bytt tändstift från min andra bil
-Kollat WG slangen och den var OK

Kollat bränsleflödet INNAN fuelrailen, och där spottar det bara ut lite bensin, och inte en konternuelig stråle. Men har hört med många att man skall kolla EFTER fuelrailen. Har inte hunnit det än.
Vet någon hur pumpen sitter i tanken på en 760 turbo? Aldrig haft en Volvo sedanare förut och grejat med. Tänkte kanske jag skulle byta den i tanken (om det finns någon) till en fullt fungerande från en nyare 740 om det går. Blir det inte bättre då även den under förardörren.

Någon som har någon annan ide om vad det kan vara?

147 Inlägg
3 augusti 2009
#2
Zwudda skrev:
Vet någon hur pumpen sitter i tanken på en 760 turbo?

Börja med att riva ut klädseln i bagaget. Sen skruvar du bort luckan som sitter nästan längst fram på vänstersidan. Därunder sitter pumpen antingen med muttrar eller med en stor gängad plastring. (Oljefilteravdragare funkar fint att få loss plastringen med) Det går att ta loss pumpen den vägen men det är lättare att plocka ner tanken. Isåfall dra bara bort alla slangar och grejer och ha koll på var dom satt och sen plocka ner tanken.
Det går ganska bra att ta loss pumpen utan att montera ner tanken men få dit den igen är ett helvete tongue.

Hoppas du hittar vad som är fel med bilen smile
Senast redigerat av ozcarzzon (3 augusti 2009)

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Refined
1 770 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#3
ozcarzzon skrev:
Zwudda skrev:
Vet någon hur pumpen sitter i tanken på en 760 turbo?

Börja med att riva ut klädseln i bagaget. Sen skruvar du bort luckan som sitter nästan längst fram på vänstersidan. Därunder sitter pumpen antingen med muttrar eller med en stor gängad plastring. (Oljefilteravdragare funkar fint att få loss plastringen med) Det går att ta loss pumpen den vägen men det är lättare att plocka ner tanken. Isåfall dra bara bort alla slangar och grejer och ha koll på var dom satt och sen plocka ner tanken.
Det går ganska bra att ta loss pumpen utan att montera ner tanken men få dit den igen är ett helvete tongue.

Hoppas du hittar vad som är fel med bilen smile

Okej smile
Tack för det. Sitter alltså längst bak (mot baklamporna)?
Dumma frågor men efter som jag inte har någon bil att kolla på så får jag fråga smile

463 Inlägg
3 augusti 2009
#4
Låter nästan som min bil betedde sig när den hade grovt ojusterade ventilspel. Vet inte hur det ser ut på den motorn, men ett tips kan ju vara att kolla ventilspelet iaf.

(På min hade en justerskruv gängat ur sig helt, och två andra var lösa.)

Refined
1 770 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#5
habomaster skrev:
Låter nästan som min bil betedde sig när den hade grovt ojusterade ventilspel. Vet inte hur det ser ut på den motorn, men ett tips kan ju vara att kolla ventilspelet iaf.

(På min hade en justerskruv gängat ur sig helt, och två andra var lösa.)

Det kanske skulle vara något att kolla upp, hur man nu gör det smile

147 Inlägg
3 augusti 2009
#6
Zwudda skrev:
ozcarzzon skrev:
Zwudda skrev:
Vet någon hur pumpen sitter i tanken på en 760 turbo?

Börja med att riva ut klädseln i bagaget. Sen skruvar du bort luckan som sitter nästan längst fram på vänstersidan. Därunder sitter pumpen antingen med muttrar eller med en stor gängad plastring. (Oljefilteravdragare funkar fint att få loss plastringen med) Det går att ta loss pumpen den vägen men det är lättare att plocka ner tanken. Isåfall dra bara bort alla slangar och grejer och ha koll på var dom satt och sen plocka ner tanken.
Det går ganska bra att ta loss pumpen utan att montera ner tanken men få dit den igen är ett helvete tongue.

Hoppas du hittar vad som är fel med bilen smile

Okej smile
Tack för det. Sitter alltså längst bak (mot baklamporna)?
Dumma frågor men efter som jag inte har någon bil att kolla på så får jag fråga smile

längst bak på tanken, ja. Men luckan sitter fram till vänster i bagaget wink.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

498 Inlägg
3 augusti 2009
#7
Så som du beskriver det som var det för mig när min topplockspackning gick mellan tvåan och treans cylinder.

Testa och gör ett komptest?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

147 Inlägg
3 augusti 2009
#8
Zwudda skrev:
habomaster skrev:
Låter nästan som min bil betedde sig när den hade grovt ojusterade ventilspel. Vet inte hur det ser ut på den motorn, men ett tips kan ju vara att kolla ventilspelet iaf.

(På min hade en justerskruv gängat ur sig helt, och två andra var lösa.)

Det kanske skulle vara något att kolla upp, hur man nu gör det smile

är inte helt säker men jag tror inte ventilerna justeras på det sättet på b23. Är det inte så att man justerar med schims imellan tryckarn och kammen? Men det kan ju klart va ventilspelet ändå. Eller att nån ventil står lite öppen.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Refined
1 770 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#9
SLG skrev:
Så som du beskriver det som var det för mig när min topplockspackning gick mellan tvåan och treans cylinder.

Testa och gör ett komptest?

Komptest är gjort
10.5-10.5-9.3-9.3

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#10
Någon mer som har någon god ide?

29 Inlägg
6 mars 2016
#11
Sry för update, men har liknande problem, lyckades du hitta felet? smile


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 mars 2016
#12
Kan det vara mer än ventiler eller att kamremmen kuggat ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
7 mars 2016
#13
Ingen aning faktiskt, jag var påväg till besiktningen sen så bara gick den dåligt. Startar hur fint som helst och går på tomgången jättebra men när man varvar så jobbar turbon direkt men bilen har ingen ork typ. Som att den motarbetar ungefär. Kamremmen står rätt kollat 3 ggr! Ventilerna vet jag inte faktiskt.

Tack för svar.



Sök