3 augusti 2009
Trådstartare
Hej, har stora problem med min motor i min 760
Just nu har jag ett nytt boende att försöka inreda och packa upp, så den står för stunden en bra bit ifrån mig, men jag kan inte sluta tänka på det, så man kan ju försöka lite innan man skruvar med den igen...
Men symtomen är att den inte vill gå på alla cylindrar, den bakskuter, spottar olja i vevhusventilationen, har ingen tomgång, varvar inte över ca 3500v/min och när han når det varvtalet börjar motorn att "mota sig själv" och bygger laddtryck när man bara torrvarvar den.
Gick att köra den ca 5 min (Automatare) innan den blir varm. När den blir varm och man läger i driven eller backen bara skuttar bilen till och dör. Så det känns som om bilen får kämpa som fan för att enbart hålla motorn igång.
Börjar få slut på Ideer nu.
Kan det vara något med vxl lådan som gör att den går tungt?
Sedan något annat problem med motorn efter som den inte går på alla burkar?
Men jag har:
-Kollat gnistan, och det finns på alla stift
-Ställt in kammen och den står rätt efter markeringarna (Vad jag kan se, första gången jag ställer kammen)
-Bytt LMM till en som förra ägaren påstår fungerar
-Bytt spridare som förra ägaren påstår fungerar
-Bytt tändstift från min andra bil
-Kollat WG slangen och den var OK
Kollat bränsleflödet INNAN fuelrailen, och där spottar det bara ut lite bensin, och inte en konternuelig stråle. Men har hört med många att man skall kolla EFTER fuelrailen. Har inte hunnit det än.
Vet någon hur pumpen sitter i tanken på en 760 turbo? Aldrig haft en Volvo sedanare förut och grejat med. Tänkte kanske jag skulle byta den i tanken (om det finns någon) till en fullt fungerande från en nyare 740 om det går. Blir det inte bättre då även den under förardörren.
Någon som har någon annan ide om vad det kan vara?