hej jag ska bygga en motor till en 740 tanken va dubbla weber 45 portat top och planing och lite smått men sen va deta med besikningen tänke först å besikta med allt orginal men förutom att de är en orginal förgasare på skulle det gå tro? bilen är volvo 740 1988?
felstavning kan förekomma då jag har skriv problem!
Blir väldigt svårt med förgasare på en 88 om besiktningsteknikern har koll. Dock så har 88 inte lika stränga avgaskrav som 89 och senare så där blir det däremot lättare att besiktiga med trimmad motor.
för katen måste sitta men behöver ej funka så i princip borde det gå å besikta tycker jag? grunden till allt deta är att jag ska bygga motorn å då vill jag ej ha sprut!
Ja det stämmer att något som ser ut som en katalysator måste sitta under bilen. Den går dock under samma utsläppskrav som en 87 eller äldre dvs. mycket högre tröskelvärden på HC, CO, CO2500 etc vid avgaskontrollen.
de satt sprut på sen plocka jag ut allt låda och motor å då fikk jag iden att ta allt från isbilen å dola i hop en riktig bil men då blev de ju de här med besikningen dock.....
Som både jag och DiwraZ nämnde så tror vi att bes ogillar det. Modellår 88 byggdes Volvo 740 ej med förgasare. Därför kommer de tycka att du ska registrerings besiktiga bilen med den ändrade/nya motorn. Vilket dessutom blir svårt då det måste vara en avgasrenad motor som monteras. Blir bra mycket enklare att bygga på en 84-87 då de kom original med förgasare. (B230A / B230K). Men har du tur så kanske den går igenom ett år men nästa så blir det stopp. Är en gissningslek..
Jag tror att det kan vara dumt att chansa, utifall du får nedslag från besiktning. Lättare att sälja den du har och köpa en ny kaross från något tidigare år.
Jag skulle iallafall inte våga chansa. Visst går det ju alltid att plocka ur motorn i efterhand och byta om det nu är så att man får nedslag, men o andra sidan så gör man mycket annat med karossen så jag tycker det är för mycket jobb för att chansa, but hey! Thats just like my opinion maaan! !