Läckage i trycksystem (Subaru)

Erik_joakim
28 mars 2016 · 17 Inlägg

Tjena, jag har ett litet problem med min Subaru impreza wrx 2002 2.0l. Det läcker någonstans i trycksystemet. Bilen beter sig helt korrekt på låga varv/lågt laddtryck. Men när man börjar ladda (man kommer till 0.5) så börjar det tjuta/vissla någonstans i motor rummet. Laddmätaren kommer bara till 0.5 så uppenbarligen pallar inte stället av att sluta tätt då. Har bytt alla små slangar som går från snäckan till klockan och mätaren. Så jag undrar om någon vet något annat vanligt ställe på dessa bilar där det kan läcka ut tryck? Någon slang som bruka gå sönder? ALLA tipps är uppskattade! Ska tillägga att turbon nyligen är bytt och jag är 99% på att detta uppstod då. Dock va det inte på denna nivå i början. Har blivit värre och värre. Så läckan har med andra ord blivit större och större. Har även bytt ventilkåpspackning på turbo tidsan nyligen. Tack för svar!

Christian S
29 mars 2016 · 4 816 Inlägg

Y slangen som sitter på undersidan av ic:n har jag för mig brukar gå sönder på WRX/GT kanske är samma på nyare?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Erik_joakim
1 april 2016 · 17 Inlägg

Christian S skrev:
Y slangen som sitter på undersidan av ic:n har jag för mig brukar gå sönder på WRX/GT kanske är samma på nyare?

kollade under IC och där var felet. dock inte slangen som gått sönder utan där emot en utav utgångarna som inte var åtdragna. glappade kanske 3-4mm haha. så nu är det problemet löst. MEN nu när jag ändå har dig här på tråden så kan jag lika gärna ställa en annan fråga. nu när allt (tror jag wink ) funkar som det ska med trycksystemt så blir det såhär vid gas pådrag. börjar på lågt varv och gasar fult. turbon spolar upp till 0.5 i bar sen lägger den sig där ända tills 4,5tusen i varv då stiger den till 0.7/0.9. va jag har kunnat se själv under körning. när jag kollar på mätaren verkar det variera ganska mycket på peeken av laddet från gång till gång. ska det va såhär? är bilens system inställt på detta? eller är det något fel?

torpis Forummoderator
2 april 2016 · 10 574 Inlägg

Lossa tryckröret från turbon, blås in med kompressorn. Ett örngott eller en strumpa duger som tätning medan du blåder luft in där. Be en kompis krypa runt och lyssna efter läckan.

Att bara ta i slangar ger sällan någon lycka

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang