3641
Sök

Diameter T-koppling till Dumpventil S40 T4

68 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#1
Tjena! Undrar vilken diameter jag ska ha på T-kopplingen till Nya dumpen? 

Förstått att jag måste dela tryckslangen i 2 och sätta T-kopplingen så nära spjället som möjligt?

Vart sitter spjället på s40 t4 -01?

Vilken diameter på T-koppling?  Tänkte köpa denna http://atechmotor.com/universal/inlopp/ … -koppling/

Funkar denna platta på Original dumpen? http://atechmotor.com/universal/turbo-o … umpventil/

Och denna Dump http://atechmotor.com/universal/turbo-o … umpventil/

Är det några fler slangar som behövs?`ca 30-40cm vakumslang?


68 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#2
WolframU skrev:
Den ventilen som du länkat är en ersättningsventil, du byter bara ut originalet mot den.
Vill du ha en placerad någon annanstans så skall den sitta så nära turbon som möjligt,

Min nuvarande sitter på själva turbon tror jag?


4 824 Inlägg
18 februari 2016
#3
WolframU skrev:
Vill du ha en placerad någon annanstans så skall den sitta så nära turbon som möjligt,

nä den ska sitta så nära gasspjället som möjligt

Tazk3n skrev:
Min nuvarande sitter på själva turbon tror jag?

ja orginal sitter på turbon

Tazk3n skrev:
Tjena! Undrar vilken diameter jag ska ha på T-kopplingen till Nya dumpen? 

Förstått att jag måste dela tryckslangen i 2 och sätta T-kopplingen så nära spjället som möjligt?

Vart sitter spjället på s40 t4 -01?

varför ska du ha t-koppling? du tar ju bort orginal dumpen och tar då den slangen och sätter på den nya dumpen
gasspjället sitter på sidan av insugen (är borttagen på bilden)
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/0bb896/path/mnt/newftp/67/bil/lgnr/1169098_1.jpg/volvo_s40,_v40_96-04_2004_grenr��r_insug.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

68 Inlägg
18 februari 2016
Trådstartare
#4
Christian S skrev:
WolframU skrev:
Vill du ha en placerad någon annanstans så skall den sitta så nära turbon som möjligt,

nä den ska sitta så nära gasspjället som möjligt

Tazk3n skrev:
Min nuvarande sitter på själva turbon tror jag?

ja orginal sitter på turbon

Tazk3n skrev:
Tjena! Undrar vilken diameter jag ska ha på T-kopplingen till Nya dumpen? 

Förstått att jag måste dela tryckslangen i 2 och sätta T-kopplingen så nära spjället som möjligt?

Vart sitter spjället på s40 t4 -01?

varför ska du ha t-koppling? du tar ju bort orginal dumpen och tar då den slangen och sätter på den nya dumpen
gasspjället sitter på sidan av insugen (är borttagen på bilden)
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a … _insug.jpg

Fär att fästa dumpen i något? ^^  Som denna bild
http://i.imgur.com/adypwVp.jpg

EDIT:  Jag såg nu att man får byta ut den gamla mot den nya. alltså inte sätta dit en helt ny?  Helt lost nu tongue
Senast redigerat av Tazk3n (18 februari 2016)


4 824 Inlägg
5 april 2016
#5
jag vet mycket väl vad dumpen har för funktion, vet du?
tänk efter hur det fungerar.
turbon trycker ju fram luft till gasspjället via laddluftrören och om man då stänger spjället vart ska luften ta vägen då? för när luften kommer fram till gasspjället och det är stängt har luften ingenstanns att ta vägen utan studsar då tillbaka mot turbon, är det inte då bättre att ha dumpen så nära gasspjället som möjligt så att luften evakueras så fort som möjligt?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 april 2016
#6

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 april 2016
#7
WolframU skrev:
Jag vill evakuera luften för att turbon inte skall bromsas upp av mottrycket i rör och luftkylare, då är det väl bäst att evakuera den vid turbon när denne saknar verkan, för varför sätta den vid gasspjället och invänta en tryckutjämning innan det är trycklöst på andra sidan systemet?
Men det är bara min teori.

Släpper du ut luften vid turbon så kommer luften som är komprimerad i IC att vända bakåt för att pysa ut samma väg. Släpper du den nära spjället så kommer all luft pysa ut där utan att någon luft vänder.

Avlastningsventilen har ju två uppgifter där den ena är att hålla kompressorn ur stall och den andra delan att köpa på körbarheten hos bilen.

Byter man till öppen dump som på bilden så förlorar man på samtliga nivåer i ekvationen. roll

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök