3692
Sök

BMW 530I motor problem

10 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
Tja.
Jag har en BMW M60 motor som vi plockat ur en kvaddad BMW 540 E34.
Tanken är att sätta motorn i en Cadillac från 1960. Vi har startat upp motorn före och efter vi tagit ur den från bilen, MEN den dör nu efter 1-2 minuter och jag vet inte varför!? Verkar som han bara stänger av för att han saknar någon signal som jag missat. Någon som gjort något liknade tidigare och kan ge några tips på vad som behövs för att få en BMW V8 3,0L m60 att gå ordentligt?
Senast redigerat av carten92 (9 april 2016)

214 Inlägg
9 april 2016
Koppla in datorn i diagnosuttaget som du förmodeligen kan koppla in till styrboxen. Då ser du vad den gnäller på

6 051 Inlägg
9 april 2016
Är det inte det vanliga problemet med startspärren? Antingen måste man chippa styrboxen så startspärren försvinner eller så får man flytta över även EWS-boxen och tändningslåset.

10 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Är det inte det vanliga problemet med startspärren? Antingen måste man chippa styrboxen så startspärren försvinner eller så får man flytta över även EWS-boxen och tändningslåset.

Bilen är från 1994 och jag har för mig att den inte har någon start spärr då?  Och den startar och går som sagt hur fint som helst i någon minut.

6 051 Inlägg
10 april 2016
Nja, från -95 blev det obligatoriskt men det förekom som extrautrustning även innan. Och att bilen startar och går en stund beror på att man skall kunna flytta den ifall den exempelvis står illa ute på en väg eller liknande. Men jag garanterar inget, det kan mycket väl vara något annat fel på din motor.

10 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Det visade sig att jag hade matat med 12v på fel sida av ett relä som gjorde så att den dog efter en liten stund. Gör om och gör rätt och rätt vad det är så går den som den ska;) Som tur var så fanns det ingen startspärr. Nu ska den få en service och sen är näsa steg att montera den i nya bilen!smile

Sök