3822
Sök

Avgasvärden tumme ner Saab900ng turbo

658 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
Jag var och besiktade min Saab NG900 igår och fick total tumme ner på avgasvärdena sad . Var inga problem förra året med ny racekat och steg1 då var värdena kanon. Och efter besikting förra året så fick jag i steg3 från Nordic här och den har gått skitbra men mer o mer känns lite ryckigt o konstig. Men hur som hellst nu så går den fett som bara den. Fick dessa värden CO. 1.6 (0.5) HC. 184 (100) CO2500. 3.0 (0.3) LAMBDA. 0.88 (0.97-1.03) Nån som har tips?

Om jag har ett tätt skitigt luftfilter, kan det påverka så pass att lambdavärdet är så lågt?

1 966 Inlägg
20 april 2016
Din bil får på tok för mycket sås. Kanske att luftfiltret ensamt räcker att byta. Kan även vara lambdan som spökar. Eller en kombination av dessa och eller andra komponenter.

Börja med att byta ditt gamla luftfilter och återkom sedan.

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 15-LX802sv

658 Inlägg
22 april 2016
Trådstartare
ehedman skrev:
Din bil får på tok för mycket sås. Kanske att luftfiltret ensamt räcker att byta. Kan även vara lambdan som spökar. Eller en kombination av dessa och eller andra komponenter.

Fick rekomendationen o kolla avgasläckage eller alt fel på lambdan och eller kat. Men kat ny sen förra året och då var det inga problem  smile och skulle byta avgasgummin under igår och tänkte när jag låg där på lamdan. Och tog handen dit o pillade lite o till min förvåning att lamdansonden hade gängat opp sig typ 1-2 varv så den släppte såklart in massa luft där   hahaha... vilket enkelt fel o vilken tur man kännde på den i det ögonblicket  wink. Så nu lär det ju bli bra. Men skall köpa ett nytt filter i alla fall.

Och sen så kör jag med öppet filter så det där passar inte  smile  men tack ändå för hjälpen

1 966 Inlägg
22 april 2016
Fear38 skrev:
ehedman skrev:

Fick rekomendationen o kolla avgasläckage eller alt fel på lambdan och eller kat. Men kat ny sen förra året och då var det inga problem  smile och skulle byta avgasgummin under igår och tänkte när jag låg där på lamdan. Och tog handen dit o pillade lite o till min förvåning att lamdansonden hade gängat opp sig typ 1-2 varv så den släppte såklart in massa luft där   hahaha... vilket enkelt fel o vilken tur man kännde på den i det ögonblicket  wink. Så nu lär det ju bli bra. Men skall köpa ett nytt filter i alla fall.

Och sen så kör jag med öppet filter så det där passar inte  smile  men tack ändå för hjälpen

Där ser man. Hoppas det löste sig och att besiktningen går bättre den här gången. Jag tycker ändå att du bör köpa ett nytt luftfilter, om det gamla som du säger är tätt och slitet/skitigt. smile

Sök