4402
Sök

330XD e91 Vägegenskaper kassa efter sänkfjäderbyte

33 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#1
Tjenixen!

Valde mellan pest och kolera när jag bestämde mig för att köpa sänkningssats från KL Racing till bmwn.

Köpte då 40/30 sänkningen och bilen har nästintill nya Bilsteindämpare.

Fram så har den intill noll fjädringsväg och bak är mjukare än lambipapper.

Verkar som att jag har satt dem rätt med täta lindningen uppåt. Dock så var dessa till en 320d, och jag har en 330xd.

Frågor:
1. Är min bil för tung?
2. Är det bättre att köpa sats från tex H&R för att avhjälpa mitt problem?
3. Köpa gummilägg från biltema och montera på bakfjädrarna?
4. Hur hade ni gjort?

Avstängd
10 388 Inlägg
20 maj 2016
#2
Ja jag är ingen bmwexpert...men, jag kastade ett öga när "jag ändå kollade på annat"...och det verkar ju inte vara samma till 320d och 330dxd. Inte så enkelt att det är där felet ligger?

(då i relation till om man tittar ex.vis här; https://www.billiga-coilovers.se/shop/a … 626c1.html )
Senast redigerat av it_mutt (20 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

33 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#4
Du det vet jag faktist inte, kan återkomma med modellbeteckning senare idag!

33 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#5
werik skrev:
Vilka Bilsteindämpare kör du med?

Sitter B6 runtom!

144 Inlägg
22 maj 2016
#6
eone skrev:
werik skrev:
Vilka Bilsteindämpare kör du med?

Sitter B6 runtom!

Som jag misstänkte. Bilstein B6 brukar ha integrerade genomslagsgummin(iaf fram) som inte lirar speciellt bra med sänkfjädrar. Det kan vara så att du bottnar dämparna helt enkelt.

Det kan mycket väl vara så att fjädrarna är anpassade för en lättare bil, och då upplevs som mjuka på din. Det medför också att den ligger ännu lägre än den ska, alltså ännu närmare genomslagsgummina.
Senast redigerat av werik (22 maj 2016)


1 966 Inlägg
22 maj 2016
#7
Du har ju fel fjädrar, för bövelen. Troligtvis har de olika dimensioner, formfaktor, styvhet, hjälpvarv och så vidare. Det är en hel vetenskap det där med fjädrar - köp modellanpassade istället.

1 271 Inlägg
22 maj 2016
#8
Inte behöver jag väl upplysa om att en hjulinställning behöver göras efter den typen av arbete innan det går att dra några större slutsatser av bilens beteende.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

33 Inlägg
23 maj 2016
Trådstartare
#9
Soulman skrev:
Inte behöver jag väl upplysa om att en hjulinställning behöver göras efter den typen av arbete innan det går att dra några större slutsatser av bilens beteende.

Den biten har jag koll på, redan dåliga däck så jag vill inte kräma på en inställning förns jag har hittat rätt grejer som funkar bra med styvheten.


Sök