Hej.
Vet att tråden är gammal men eftersom folk söker och hittar gamla trådar så kommer ett svar ändå.
Du har en VNT turbo på motorn och då kan läckage från vakuum klockan eller att skenorna inuti avgashuset kärva. Båda felsymptomen är vanliga.
Det du kan göra själv om du kommer åt turbon är att kolla på klockan på turbon. Starta motorn och se att den dras åt hela vägen lätt utan att hacka eller kärva. Kläm sedan åt vakuum slangen och kontrollera att klockan håller tätt utan att läcka.
Det kan vara så enkelt som en läckande slang, men oftast så kärvar skenorna i huset. Om man plockar lös klockan så kan man känna på armen på turbon om den går att röra fritt.
Om den inte går fritt så måste turbon renoveras eller bytas ut.
På Transporter T5 så bör man även kontrollera vattenpumpen och oljekylaren då de relativt ofta går sönder och läcker ner kylarvätska i oljan. Detta leder i sin tur till att turboaggregatet rasar.
Med vänlig hälsning
Stefan,
Turbomekaniker @ Airtune AB
Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.