3439
Sök

Verkstaden påstår att kopplingen är slut, polo 2000

10 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen lämnades in på verkstaden idag pga att det låter/burrar/vibrerar när jag svänger till höger i hastigheter över 50km/h. Problemet var att hjullagret gått (som misstänkt). Men sedan påstår han att båda bromsoken måste bytas pga att dem är så rostiga och (ligger emot?? hela tiden).

Till det värsta då, han påstår att kopplingen är helt slut, vilket jag inte märkt övht? Borde inte jag märka om kopplingen är slut? Han grundar det på att kopplingen tar långt ner, vilket den har gjort så länge jag kan minnas (ägt bilen i två år).

Kan det stämma med kopplingen? Eller ska jag fixa hjullager+bromsoken och fortsätta rulla på?

Evigt tacksam för fler åsikter! smile

1 661 Inlägg
5 juli 2016
#2
Slirar inte kopplingen så är det ingen fara.

10 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#3
Efter mycket googlande tycker jag hans uttalande är lite märkligt. Han tycker jag ska sälja bilen för nån tusenlapp på blocket till någon händig. Men enligt mig är det inga fel på körningen? Förutom att den tar långt ner, men har aldrig upplevt det som ett problem.

Är han bara okunnig? (Jag kan absolut ingenting om bilar)

Evildan
5 juli 2016
#4
Fungerar kopplingen som den ska utan att slira eller hugga så låt den vara som den är.
När lamellen blir nednött tar kopplingar i regel högt. smile

Överväg att byta verkstad.

3 121 Inlägg
311 Inlägg
5 juli 2016
#6
Byt verkstad direkt!


962 Inlägg
5 juli 2016
#7
Som tidigare skrivit. Dålig koppling dvs lamell/lameller genererar att pedal tar högt upp. Tar den långt ner finns fel istället på den/dom delar som överför momentet från pedal.
Så både rätt och fel av verkstaden i bemärkelse fel på kopplingen då det är en hel kedja av komponenter som sammankopplas till ordet koppling.

Men jag skulle inte finna ett förtroende för den verkstaden då informationen är knapphändig och missvisande.
Vänd dig istället till någon som vet vad den håller på med och då helst auktoriserad och någon som kan lämna garanti på det jobb dom utför.
Snålheten bedrar visheten alla dagar i veckan. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

10 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#8
Tack för era svar.

Vi ska ge oss på byte av hjullagret och bromsoken själva.
Sedan får jag se om vi gör något med att kopplingen tar långt ner, något vi kan kolla efter när vi meckar?

Hur farligt är det att köra bilen med trasigt hjullager? Har kört med det några månader *skäms*.
Verkstan sa att hjulet kan flyga av. Måste få hem bilen (3,5 mil)

Evildan
5 juli 2016
#9
Ett hjullager som skär ihop kan få framhjulet att låsa sig. Trilla av är högst osannolikt.
Kör inte fort och känn efter när du åkt 5km ca om fälgen är lämplig att grilla flintastek på,  då är det lämpligt att låta det svalna lite innan ni rullar vidare. Häll inte på vatten, då kan bromsskivan slå sig.

7 454 Inlägg
5 juli 2016
#10
Hydraulisk eller mekanisk/vajeröverföring från kopplingspedal till koppling?

Hydraulisk koppling:
Finns det vätska, i regel ATF-olja, läs instruktionsbok, i behållaren?
Går det att "pumpa upp tryck" så att pedalen verkar ta högre upp?
Går det att lufta systemet?
Synligt läckage nere vid slavcylindern?
Slang eller rör ner till slavcylindern?
Om slang - sväller den vid trycksättning = när kopplingspedalen nedtrampas?

Mekanisk koppling:
Är vajern rätt injusterad?

Provkörning:
När du trampar ner kopplingspedalen, med gående motor, går det då att lägga i växel utan att det skrapar?
Om inte skrapar verkar kopplingen rätt injusterad.

Kör cirka 70 km/t på trean, ge full gas, stampa till snabbt på kopplingspedalen, slirar kopplingen eller hugger den direkt?
Tar kopplingen direkt utan slirning finns inget fel på kopplingen/lamellen.

Återstår felaktig kopplingspedal som förmodligen är böjd eller hela pedalstället något defekt.
Inget större problem, om du kan leva med det.

Mitt förslag till felsökning, utan vara specialiserad på Polo.

smile

10 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#11
Tack åter igen, är så tacksam!

Jag har absolut inga problem med växlarna, kan vara svårt att få i backen var 10onde gång, men då lägger jag i 1an och sen är det inga problem att lägga i backen.

Kan heller inte förstå vad verkstan skulle vinna på att ljuga med tanke på han kolladenogenom hela bilen gratis åt mig, och inte rekommenderar att åtgärda problemen (för mkt kostnad på gammal bil) känns som han har brist på kunskap isåfall.

6 165 Inlägg
5 juli 2016
#12
Hej!
Killen på verkstaden har ju helt rätt när han säger att något är "fel med kopplingen" när pedalen tar långt ner! Ju längre ner pedalen tar desto mer fel är det. Om det sedan är hävarm, urtrampningslager eller sliten lamell spelar ju ingen roll.

Men kolla som sägs ovan genom att köra (60-80km/t) och snabbt koppla ur och sedan  släppa kopplingspedalen. Märker du då att kopplingen slirar så är det fel på "kopplingen". Hugger den direkt så är allt frid och fröjd (en tid i alla fall) men något är ju fel eftersom kopplingspedalen tar långt ner (vad långt ner nu innebär.)
Senast redigerat av jaka54 (5 juli 2016)


Evildan
5 juli 2016
#13
Att den här ett tidigt dragläge behöver absolut inte betyda att ngt är fel.
Vissa bilmodeller exempelvis Corolla 1998-2002 har ett dragläge som börjar väldigt lågt ned samt är kort.

5 700 Inlägg
5 juli 2016
#14
torsen skrev:
Hydraulisk eller mekanisk/vajeröverföring från kopplingspedal till koppling?

Hydraulisk koppling:
Finns det vätska, i regel ATF-olja, läs instruktionsbok, i behållaren?
Går det att "pumpa upp tryck" så att pedalen verkar ta högre upp?
Går det att lufta systemet?
Synligt läckage nere vid slavcylindern?
Slang eller rör ner till slavcylindern?
Om slang - sväller den vid trycksättning = när kopplingspedalen nedtrampas?

Mekanisk koppling:
Är vajern rätt injusterad?

Provkörning:
När du trampar ner kopplingspedalen, med gående motor, går det då att lägga i växel utan att det skrapar?
Om inte skrapar verkar kopplingen rätt injusterad.

Kör cirka 70 km/t på trean, ge full gas, stampa till snabbt på kopplingspedalen, slirar kopplingen eller hugger den direkt?
Tar kopplingen direkt utan slirning finns inget fel på kopplingen/lamellen.

Återstår felaktig kopplingspedal som förmodligen är böjd eller hela pedalstället något defekt.
Inget större problem, om du kan leva med det.

Mitt förslag till felsökning, utan vara specialiserad på Polo.

smile

ATF-olja till kopplingshydrauliken?
Alla personbilar jag skruvat med som haft hydraulisk koppling har haft bromsvätska och då i de flesta fall delat behållare med bromsarna.

Annars håller jag med dig.
Senast redigerat av simlar (5 juli 2016)


10 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#15
jaka54 skrev:
Hej!
Killen på verkstaden har ju helt rätt när han säger att något är "fel med kopplingen" när pedalen tar långt ner! Ju längre ner pedalen tar desto mer fel är det. Om det sedan är hävarm, urtrampningslager eller sliten lamell spelar ju ingen roll.

Men kolla som sägs ovan genom att köra (60-80km/t) och snabbt koppla ur och sedan  släppa kopplingspedalen. Märker du då att kopplingen slirar så är det fel på "kopplingen". Hugger den direkt så är allt frid och fröjd (en tid i alla fall) men något är ju fel eftersom kopplingspedalen tar långt ner (vad långt ner nu innebär.)

Han påstod inte att "något är fel" utan att kopplingen behöver bytas. Ska prova detta test å se vad som händer smile

7 454 Inlägg
6 juli 2016
#16
simlar skrev:
ATF-olja till kopplingshydrauliken?
Alla personbilar jag skruvat med som haft hydraulisk koppling har haft bromsvätska och då i de flesta fall delat behållare med bromsarna.

Annars håller jag med dig.

Det var därför jag garderade mig med "läs instruktionsbok".

Men jag måste nog göra en pudel och erkänna att jag nog tänkte på styrservobehållaren när jag skrev.sad
Tack för kommentaren.

smile

Evildan
6 juli 2016
#17
torsen skrev:
simlar skrev:
ATF-olja till kopplingshydrauliken?
Alla personbilar jag skruvat med som haft hydraulisk koppling har haft bromsvätska och då i de flesta fall delat behållare med bromsarna.

Annars håller jag med dig.

Det var därför jag garderade mig med "läs instruktionsbok".

Men jag måste nog göra en pudel och erkänna att jag nog tänkte på styrservobehållaren när jag skrev.sad
Tack för kommentaren.

smile

Det är ett tecken på storhet att kunna erkänna när man skrivit eller sagt ngt som kanske inte riktigt blev rätt och riktigt istället för att fräsa ifrån ngt ovidkommande.
Jag skakar din hand kamrat!

7 454 Inlägg
6 juli 2016
#18
Evildan skrev:
torsen skrev:
simlar skrev:
ATF-olja till kopplingshydrauliken?
Alla personbilar jag skruvat med som haft hydraulisk koppling har haft bromsvätska och då i de flesta fall delat behållare med bromsarna.

Annars håller jag med dig.

Det var därför jag garderade mig med "läs instruktionsbok".

Men jag måste nog göra en pudel och erkänna att jag nog tänkte på styrservobehållaren när jag skrev.sad
Tack för kommentaren.

smile

Det är ett tecken på storhet att kunna erkänna när man skrivit eller sagt ngt som kanske inte riktigt blev rätt och riktigt istället för att fräsa ifrån ngt ovidkommande.
Jag skakar din hand kamrat!

Tack! Även solen har sina fläckar.
big_smile


Sök