20 juli 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Auto-man skrev:
Evildan skrev:
Det är Corsa Combon 2008 1.3d det gäller antar jag?
Den typen av fordon skall definitivt ha rätt däck.
14" eller 15" spelar inte någon roll så länge storleken och övriga däcksdata är korrekta, då kan ni med gott samvete rulla på 15" då det dessutom finns som en alternativ dimension.
Ett däck med för lågt belastningsindex blir direkt farligt att åka på när bilen är lastad tungt, stommen på däcket klarar inte den påfrestningen och bilen börjar gå som en orm på vägen när stommen viker sig.
Köp däck med rätt belastningsindex!
De jag länkade var ett förslag då samtliga data är rätt för er bil.
Hittar du som billigare någon annanstans så köp dom självklart där. Men beakta däcksdatan.
Bilen är specialbeställd av ett tryckeri innan som lastade in med gaffeltruck, så tungt kommer vi nog aldrig att lasta. Vi flyttade 50 kubik var det visst med min gamla kombi hit själva, däcken höll men en stötdämpare läckte efter. Vill hellre åka mjukt än att ha en lastbil. Och vi slänger inte 2 friska H-däck men blandningen har jag frågat verkstan om nu då det blir 3 olika, vad de anser som ska byta.
Enligt lag ska du ha korrekt belastningsindex på dina däck. Finns inga undantag oavsett om du kör tungt eller inte i den.
Att bilfan rullat igenom bes med felaktig däcksutrustning gör ingen som helst skillnad.
Så är det och det är oomkullrunkeligt. Skaffa rätt däck nu så hustrun slipper få böter.
Tack det tycker jag med men vi köper nog inte 2 nya som är godkända, de satt på när bilen köptes och vi köpte 2 nya T, för jag har också för mig att man ska ha enligt bilens papper. Där brukar jag kolla när jag köper. Märklig verkstad som satt på 84H, dubbelfel. Skulle jag snåla skulle jag köpa ett beg. däck istället som är lika men kan vara svårt att hitta.
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)