2683
Sök

Belysning i kupen

125 Inlägg
2 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Jag beställde Strip lamp och ska ha den i min bil (Bmw E60 Facelift - 2007 ). Jag vill att den ska stängas av när jag tar ut nyckeln, men däremot jag ska kunna sätta på dem även när nycklarna är inte i "hållet" (vet inte vad den heter big_smile). Hur kan jag fixa det?

Tackar!!!

Forummoderator
17 902 Inlägg
2 augusti 2016
#2
felosargsyan777 skrev:
Hej.

Jag beställde Strip lamp och ska ha den i min bil (Bmw E60 Facelift - 2007 ). Jag vill att den ska stängas av när jag tar ut nyckeln, men däremot jag ska kunna sätta på dem även när nycklarna är inte i "hållet" (vet inte vad den heter big_smile). Hur kan jag fixa det?

Tackar!!!
Ja du?
Matar du konstant plus så kan du tända och släcka när du vill men de slocknar inte när nyckeln tas ur. Vet inte hur elsystemet är på din BMW.

Matar du från läge ACC på nyckeln så gör den det du vill men om den ska lysa vid avstängd bil måste nyckeln vara i läge "1". Även om du har nyckellöst system så brukar det finnas ett radioläge.

Kopplar du den till tändning och samtidigt låter ett relä kunna tvångsköra denna med en knapp så är du väl nästan hemma där fast det kan bli backströmmar. Men det är ju led så det kan gå då dessa bara gillar ström i en riktning. Lite pyssel blir det dock.

Lite ideér till dig bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

125 Inlägg
2 augusti 2016
Trådstartare
#3
Är det svårt att koppla kablarna till läge "1"? Vart brukar ligger den?

Eller kanske man kan koppla till dörrlampan så den kommer fungera på samma läge som t.ex. dörrbelysningen eller inrebelysningen. Har jag rätt?
Senast redigerat av felosargsyan777 (2 augusti 2016)

Forummoderator
17 902 Inlägg
2 augusti 2016
#4
felosargsyan777 skrev:
Är det svårt att koppla kablarna till läge "1"? Vart brukar ligger den?

Eller kanske man kan koppla till dörrlampan så den kommer fungera på samma läge som t.ex. dörrbelysningen eller inrebelysningen. Har jag rätt?
dörrbelysning kan vara lurigt då denna kan vara plusjordad. Men innerbelysning? Du kan vara inne på något där. I läge "door" så fungerar den som du vill och i läge On så lyser det hela tiden. KAN vara en lösning.

Läge 1 på tändningslåset är det första läget innan tändningsläge. Då brukar stereo och i förekommande fall torkare fungera. Har du någon elkunnig som kan hjälpa dig mäta upp punkter?

Hoppas jag förklarar hyfsat bra. Kanske är svenskan svår? Inget illa ment!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

125 Inlägg
2 augusti 2016
Trådstartare
#5
"dörr" läge är den bästa enligt mig, annars kommer det bli jobbigt att stänga den varje gång man stänger av bilen.  Svenskan var inte svårt alls, hänger med vad du säger. Jag tror att jag har sett video där nån kopplar den till dörrbelysning. Ska försöka hitta videon.

Forummoderator
17 902 Inlägg
2 augusti 2016
#6
felosargsyan777 skrev:
"dörr" läge är den bästa enligt mig, annars kommer det bli jobbigt att stänga den varje gång man stänger av bilen.  Svenskan var inte svårt alls, hänger med vad du säger. Jag tror att jag har sett video där nån kopplar den till dörrbelysning. Ska försöka hitta videon.
Gott så.
Ta ner innerbelysningen och koppla in den på läge Door och prova med allt löst hängande innan du skruvar ihop något. Kan säkert bli bra. Hoppas på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

125 Inlägg
3 augusti 2016
Trådstartare
#7
Men grejen är att jag vet inte vilka kablar som ska jag koppla till och vart de ligger hmm


Sök