Nu jävlar (Knäcker med händerna)
Först och främst är en gammal merca av modell W123/W124 en gammal konstruktion. Deras dieselmotorer är av modell Virvelkammardiesel. Detta innebär att bränslet förtänds i en separat kammare och därför kallas de även förkammardiesel. Den sista dieseln av denna konstruktion såldes 1996. Video på en sådan ovanlig släde har du här:
https://www.youtube.com/watch?v=nrJbVbYN97oMin gamla 300D 24V.
Dessa gamla motorer är tröga och har inte speciellt många hästar hemma (Ahh så dålig!). De är väldigt beroende av sina glödstift när temperaturen sjunker ner mot +15 grader. Är inte maskin okej eller om inte glödstiften fungerar som de ska så vill inte pisset starta. Punkt slut.
En nyare TDi eller Commonrail (CDi) är inte på långa vägar lika känsliga för kallstarter. De mullrar igång ner till -10 grader utan förvärmning. Om maskin är hyfsat frisk i allafall. I stort sett alla dieselbilar från 1998 och framåt har denna teknik.
Beträffande värme så ger en gammal merca på grund av sin ineffektiva motor ifrån sig en grym värme. Tro mig, haft hur många som helst. I synnerhet en bil av den gamla konstruktionen med Turbo kommer fort upp i temp. Den är i princip en evighetsmaskin.
Gällande TDI, CDI, commonrail och så vidare som lämnar de i princip inte ifrån sig någon värme då maskin är så sjukt effektiv så all effekt i den går åt till drivningen av bilen. Därför har dessa standardmonterat en "elpatron" i form av en doppvärmare som värmer kylsystemet så värme kommer. Alternativt så sitter det en dieselvärmare som vevar igång så fort bilen startas.
Att torsen inte haft värme i sina beror säkerligen på att han köpt gamla lik eller importerade bilar som inte har denna detalj standardmonterad.