2391
Sök

Får det plats med en turbo på en V8 BMW 39?

13 Inlägg
9 november 2016
Trådstartare
#1
Hejsan! har nyligen införskaffat en BMW e39 535. Alltså m62b35. Min plan från början var att sätta en ordentligt turbo på den men efter lite undersökningar så börjar jag tveka. När jag öppnade huven såg jag direkt att det kan bli väldigt trångt med en turbo. Jag vill ha den så original som möjligt, den ska gå på gator. Topparna är väldigt lutade så det är max 15cm mellan topparna och hjulhusen.

Min fråga är; Finns det någon där ute som faktiskt byggt en turbo i denna kaross?
Kan man flytta på ABS-enheten?
Vad MÅSTE vara kvar från fabrik om den ska igenom besiktning.

Väldigt tacksam för svar.
mvh

3 121 Inlägg
10 november 2016
#2
MELIIIIN skrev:
Hejsan! har nyligen införskaffat en BMW e39 535. Alltså m62b35. Min plan från början var att sätta en ordentligt turbo på den men efter lite undersökningar så börjar jag tveka. När jag öppnade huven såg jag direkt att det kan bli väldigt trångt med en turbo. Jag vill ha den så original som möjligt, den ska gå på gator. Topparna är väldigt lutade så det är max 15cm mellan topparna och hjulhusen.

Min fråga är; Finns det någon där ute som faktiskt byggt en turbo i denna kaross?
Kan man flytta på ABS-enheten?
Vad MÅSTE vara kvar från fabrik om den ska igenom besiktning.

Väldigt tacksam för svar.
mvh

Själv hade jag köpt en M5 från början, bättre bil och billigare än att modda en 535 i längden.
Givetvis går det att sätta turbo men är galet trångt, kompressor är ett alternativ då brukar man nå ca 400hk.


3 121 Inlägg
10 november 2016
#3
När det gäller besiktning så får bilen inte vara utrustad med varken turbo eller kompressor men det har du säkert koll på.


13 Inlägg
10 november 2016
Trådstartare
#4
Jag kommer att registreringsbesiktiga bilen med turbo om det nu blir så. Vill minst ha 500hk på naven. Skulle vara kul om någon hade moddat med den här karossen, som hade bilder på det tongue

3 121 Inlägg
10 november 2016
#5
MELIIIIN skrev:
Jag kommer att registreringsbesiktiga bilen med turbo om det nu blir så. Vill minst ha 500hk på naven. Skulle vara kul om någon hade moddat med den här karossen, som hade bilder på det tongue

Blir nog tufft att regga den med turbo, kolla med SFRO vad som gäller.


6 064 Inlägg
10 november 2016
#6
Skall man regga en E39 med turbo får man nog gå via kryphålet E85-konvertering, annars går det inte. Och om man skall göra det kan man plocka bort tex. ABS:en om man vill

13 Inlägg
10 november 2016
Trådstartare
#7
Svarte_Orm skrev:
Skall man regga en E39 med turbo får man nog gå via kryphålet E85-konvertering, annars går det inte. Och om man skall göra det kan man plocka bort tex. ABS:en om man vill

Varför måste köra på e85 då? avgaskrav?
Så man kan göra lite modifikationer (inom en viss gräns) innan de säger stopp? Alltså om man ska registreringsbesiktiga?
tack för svar!

6 064 Inlägg
10 november 2016
#8
MELIIIIN skrev:
Svarte_Orm skrev:
Skall man regga en E39 med turbo får man nog gå via kryphålet E85-konvertering, annars går det inte. Och om man skall göra det kan man plocka bort tex. ABS:en om man vill

Varför måste köra på e85 då? avgaskrav?
Så man kan göra lite modifikationer (inom en viss gräns) innan de säger stopp? Alltså om man ska registreringsbesiktiga?
tack för svar!

E39 är helbilsgodkänd och du kan egentligen inte ändra något alls på den. Kanske inte ens går att registreringsbesikta med E85 när jag tänker efter. Vill du turbokonvertera och köra på bensin och få det lagligt får inte bilen vara nyare än 1975.

13 Inlägg
11 november 2016
Trådstartare
#9
JohnMayLives skrev:
Har för mig att M62 blocket är rätt känsligt för "överladdning"? Vill du överladda så varför inte en kompressor istället? Betydligt lättare att dölja installationen, men säkert dyrare än turbo? Laddar du inte mer än 0.7 absolut max så borde man kunna köra med oöppnad motor, Men du tullar på säkerhetsmarginalerna, o det rätt ordentligt, Tippar på runt 360 drivhjulshästar (ca 410 motor hästar) om man laddar 0.7.

Jag vill och ska ha turbo.. mest för att få någonting att göra på fritiden. det blocket som sitter i min har alusilfoder så de håller bättre än de äldre blocken som har nikasilfoder. Jag tänker köra med den här motorn tills den rasar och samtidigt så kommer jag bygga en helsmidd m60b40.

sen detta med att man bara kan få ut 400hk ur dem tror jag inte ett skit på om jag skall vara helt ärlig. Jag har läst överallt att det inte går att få ut mer en 400hk men jag har inte sett någonstans att det är någon som testat det.

Och en ny motor är inte så jättedyrt heller om man nu skulle rasa den här, eftersom att det kommer bli en "garagebil". Jag förstår dock vad du menar tongue

13 Inlägg
11 november 2016
Trådstartare
#10
Svarte_Orm skrev:
MELIIIIN skrev:
Svarte_Orm skrev:
Skall man regga en E39 med turbo får man nog gå via kryphålet E85-konvertering, annars går det inte. Och om man skall göra det kan man plocka bort tex. ABS:en om man vill

Varför måste köra på e85 då? avgaskrav?
Så man kan göra lite modifikationer (inom en viss gräns) innan de säger stopp? Alltså om man ska registreringsbesiktiga?
tack för svar!

E39 är helbilsgodkänd och du kan egentligen inte ändra något alls på den. Kanske inte ens går att registreringsbesikta med E85 när jag tänker efter. Vill du turbokonvertera och köra på bensin och få det lagligt får inte bilen vara nyare än 1975.

Jag har sett ganska många bilar som blivit turbokonverterade som har gått igenom besiktning, så det har jag svårt att tro.

4 150 Inlägg
11 november 2016
#11
Lite läsning och inspiration på ur du kan turbokonvertera E39. 540 iofs men borde vara ganska relevant fö dig ändå.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


13 Inlägg
11 november 2016
Trådstartare
#12
zemet skrev:
Lite läsning och inspiration på ur du kan turbokonvertera E39. 540 iofs men borde vara ganska relevant fö dig ändå.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Tack så mycket! Ingenting är omöjligt! Jag får väl helt enkelt sätta kapen i hjulhuset big_smile

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
11 november 2016
#13
Vill du köra lagligt och besiktigat så finns det ett solklart regelverk som det bara är att inrätta sej efter mer information finns hos SFRO - Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.



Sök