Visst kan man ta en lamda från en vanlig bil (som är vanligtvis 0-1volt?) och koppla in till en mätare så får man iaf en referens att utgå ifrån? Kan bygga själv för drygt en 500lapp isf. Bara ett exempel: http://vparts.se/se/h-line-270-air-fuel … smoke.html
Ska man köpa en bredbandslamda kostar de drygt ett par tusen.
Tänkte ha på min trimmade 240 så man kan köra en del och få den hyfsad innan man tar den till bänken, Behöver kasta ytterligare 6000 spänn för en heldag annars, eftersom den kommer då behöva den tiden när den kommer vara väldigt dåligt inställd.
Om inte annat så kanske man kan koppla lambdan till en voltmätare och utifrån volten avgöra när blandningen är 1:1? Det är inget jag prövat men vore ju kul om det gick!
du menar att man tex har en multimeter? men har för mig att det brukar svaja ganska kraftigt. en lamdamätare är lite "trögare" i sina svängningar och får ett snitt på ungefär halv-sekunden har jag för mig.
Ärligt talat en bredbandslambda med mätare kostar ca 2000kr, dom pengarna sparar du in i både tid och bränsle vid justering av bränsleblandningen.
En smalbandare visar bara fett eller snålt och ligger och växlar däremellan konstant.
ja de är ju sånt här man gärna vill veta innan man gör bort sig å kastar bort pengingar på "skräp" jag får kolla på möjligheterna att införskaffa en bredbandslamda till våren.
Ärligt talat en bredbandslambda med mätare kostar ca 2000kr, dom pengarna sparar du in i både tid och bränsle vid justering av bränsleblandningen.
En smalbandare visar bara fett eller snålt och ligger och växlar däremellan konstant.
ja de är ju sånt här man gärna vill veta innan man gör bort sig å kastar bort pengingar på "skräp" jag får kolla på möjligheterna att införskaffa en bredbandslamda till våren.
Låter bra det Har själv kört med en Innovate LC-1 när jag körde MS på en B23, sjukt smidigt och gick då även att låta MSet mappa efter lambdavärde med tunerstudio pro, var då bara hoppa i bilen, ställa in AFR-targets och aktivera autotune sen var det bara köra normalt med bilen så blev bränslemappen så gott som perfekt efter någon kvälls nöjeskörning.
Kör du däremot förgasare så får du ju hålla koll på den medföljande mätaren och ställa in förgasarna efter denna, bra mycket smidigare än att köra på känn/försöka läsa av tändstiften
jag kör inget av det. kör k-jet. så det borde antagligen bli ganska lätt eller så går de inte alls... beror på så mycket. kanske får sätta in en bränsletrycksregulator av något slag? sen måste kammen justeras rätt å 123 fördelaren måste ställas in. och de kommer ju en lamdamätare ge utslag på om det står olika och sen skall justeras in mer exakt.
så med närmare eftertanke så är de eventuellt lönlöst att gör för mycket själv i detta läget? den går vilket fall inte att justera så mycket bättre än jag har nu. å den levererar bra med kraft. men man kan ju inte vara säker eftersom man är helt blind. rätt som de är bränner man en ventil eller något.....