Har en b230 med su förgasare och en automat från volvo 940 (vet ej lådmodell) som sitter i en opel kapitän från -56 Lättstartad och går bra om man typ glider iväg (annvänder lite gas).men när den blir varm och man ligger i runt 80km/h på jämn gas är dett pressis som den får soppatorsk och dör.men bara att vrida igång den och åka vidare eller lägga i neutral och släppa gasen så går den att varva efter ett tag och åka vidare.även från stillastående och mycket gas iväg så hostar den.
Saker som är bytt Bensinpump(mekaninsk på blocket) Fördelarlock rotor tändkablar kondensator Brytare Fördelare Tändstift Tändspole Förgasare då det var samma fel med en strombergare som satt där innan
Senast redigerat av oppe_tallbarr (15 november 2016)
Är det enkel eller dubbla förgasare? Kolla flottörhöjden är mitt tips
Enkelförgasare. Men vilken förgasare är enklast då jag fick med 2st strombergare i delar om man ska renovera en sådan och montera? Hur hög ska flotörhöjden vara?
Har nu hittat blandskruven.skruvar man innåt så börjar den sota som en diesel. Skruvar man utåt blir den piggare på gasrespåns men har samma fel vid belastning att den dör och blir nu svårstartad har även lite delar som ska ha ström av nått slag inkopplat som inte finns om detta kan ha med saken å göra typ där det ska sitta ett munstycke för tomgång eller liknande
Jag har aldrig sett nån su-gasare som behöver ström? Säkert att det är en sån du har?
Har du kollat flottörhöjden förresten? Blir den för låg stannar bilen eller går illa åtminstone, detta eftersom motorn får för lite bensin. Det kan också bli så att flottören läcker in bensin och inte flyter som den ska i flottörhuset.
Jag har aldrig sett nån su-gasare som behöver ström? Säkert att det är en sån du har?
Har du kollat flottörhöjden förresten? Blir den för låg stannar bilen eller går illa åtminstone, detta eftersom motorn får för lite bensin. Det kan också bli så att flottören läcker in bensin och inte flyter som den ska i flottörhuset.
Elen gick väl bara till tjocka brickan mellan förgasaren och insugsröret på vissa engelska bilar för länge sedan, bl a hade BMC det. Var en form av uppvärmning för att förhindra isbildning i SU-förgasarna.
F ö rekommenderar jag att du köper en renoveringssats och byter alla packningar samt centrerar nålen noga. Ev får du byta nålen och munstycket om de är slitna samt, som skrivits ovan, justera in flottörnivån. Passa även på att kolla nålventilen i flottörhuslocket så att den inte är sliten. Kan medföra att nålventilen hänger. Kolla även flottören så den inte har hål eller är bucklig. Bucklig flottör = mindre flottör = flyter inte lika högt = stänger inte nålventilen korrekt.
Elen gick väl bara till tjocka brickan mellan förgasaren och insugsröret på vissa engelska bilar för länge sedan, bl a hade BMC det. Var en form av uppvärmning för att förhindra isbildning i SU-förgasarna.
Jaha där ser man jag har bara hållit på med su på Volvo och där är ju insuget uppvärmt av kylarvattnet.
Men sitter inte problemet i flottörhuset tror jag faktiskt inte att det har något med förgasaren att göra, utan det är tändningen eller möjligen bränsletillförslen som spökar
Har för mig att dedär är en elektromagnetisk ventil som ska stoppa bensinflödet när man stänger av tändningen, så men andra ord har den ström när motorn är igång, minns att min lärare pratade om detta på den tiden man gick i skolan, men jag minns inte exakt anledningen till att den fanns, har bara något svagt minne av att det var för att motorn inte "eftertända" när man stänger av den
Jahadu det har jag aldrig sett på en su faktiskt, men det är nog som ovanstående att den ska motverka eftertändning på ex pierburg förgasare sitter det nåt liknande som sköter tomgången, men det går bra att köra utan också om man ställer upp gasen lite
Har läst lite om förgasaren och ska även finnas en modell utan denna elpryl med då sitter det ett modell munstycke eller nått som går att skruva. Vet nån om den ska ha plus och minus eller plus plus. Kan ju prova koppla in den och se om den går bättre
Tror inte det spelar någon roll om du har den inkopplad eller inte för den stoppar ju inte funktionen på hela förgasaren. Det går ju att köra bilen någorlunda vad jag förstått? Och då spelar den manicken ingen roll i mina ögon
Den startar och går men när den ska ha mer bensin vid belastning eller gaspådrag så dör den.och dendära saken stryper ju bensinen som jag har fattat det så den inte eftertänder vid avstängning?går att köra bilen om man är lätt på gasen typ bara nuddar den så det tar en evighet att komma upp i 50km/h så det är inget man åker med i trafiken med massa rondeller och fartgupp direkt
Tog lös förgasaren. Hitta inge fel. Koppla in dendära ventilen ingen skillnad. Sen helt plöttsligt dog den som den brukar men vägrade starta. Kollade pumpen och den suger inget. Men tar man lös den är det ett jäkla tryck om man kör den för hand (ny pump) provade gammla pumpen förhand samma bra tryck men inget när den sitter monterad. Hittade sedan en annan pump med böjd axel (dom andra raka) den startar den på men går inte 100% så får Montera en elektrisk. Någon som vet nån bra universal?
Biltema har (hade i alla fall förut) sug- och/eller tryckpump för förgasarmotorer. Sugpumpen placeras i motorrummet så det är väl en sådan du bör ha.
Köpt dessa till 2 olika bilar bla. En diesel fick byta dom flera gånger. Bla. På diseln 3st på en vecka.rena skräpet och vissa har hålt tills man sållt bilen
Senast redigerat av oppe_tallbarr (12 december 2016)