8 januari 2017
Trådstartare
Hej! Läget ligger till såhär att jag fick tag i en Volvo 855 2.5 T FWD (Italienimport) för en billig peng.
Har nu planer på att trimma upp den lite (LÄS LITE) inte några 500 hk här inte.
Planerna går enligt följande.
-Chippa (inte BSR dock ) , har kontakt med en snubbe på blocket som förhoppningsvis kan fixa något smått och gott.
-Sen byta lite slitagedelar typ rotor, fördelarlock sen funderar jag på "avstörda" tändkablar, mest för att jag kan och det var inte mycket dyrare än orginal.
-Sen en högeffekt tändspole ( NEJ jag tror inte att detta kommer ge 100hk) bara det att misstänker att min börjar ge upp och såg att biltema hade en billig jag tänkte testa mest for fun och vad jag förstår ska den bli lite mer responsiv.
-Sen i framtiden kan det bli så att jag smackar på ett 3" spjällhus samt ett "orginal" insug från en icke turbo sen borrar och gängar dom där luftnipplarna som saknas som turbon har.
Sitter just nu bara öppet filter samt ingen slutdämpare (tror det är 2.5" från catten och bak)
Vad jag förstår så laddar dessa 0.4 orginal och motor och låda bör hänga med till ca 300hk om det jag läst stämmer.
Hoppas dock jag kommer landa runt 230-250hk , önsketänk eller vad tror ni?
Bör jag byta turboaggregat med? Vet inte riktigt vad som sitter på nu (orginal)
Måste man mappa bilen efter det eller bör det fungera ändå?
Som sagt detta är en billig bil samt en snubbe som tänkte testa om bilintresset verkligen finns där, har pillat mycket med bilar men inte trimmat osv utan bara bytt bussningar, hjullager, renoverat bromsar osv.
Har räknat att med detta (utan mappning om det inte behövs, landa på ca 5000. Värt eller pengar i sjön? Sen är ju frågan hur mycket man vågar ladda? 1bar? Overkill? Byta spridare?
Edit: Glömde skriva att bilen i grundutförande enligt papper har 193 hkr
Mvh
en nyfiken amatör.
Senast redigerat av -Henkie- (8 januari 2017)