4250
Sök

Audi A4 1.8t 2004 - Sekundär luftpump trasig?

243 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#1
Låter lite när man startar bilen, ett vinande ljud, trodde att det va servostyrningen som lät men fick veta från han som bygger mitt billjud att det är sekundär luftpump som är trasig.

Har läst lite, man kan programmera bort så den inte används? vad är konsekvenserna?
Går det att koppla ur den om den nu inte behövs?

Köpa ny kostar mellan 5-8000kr om jag uppfattat det rätt, vilket jag inte har lust med efter allt som varit.

Audi A4 2004 1.8T


Avstängd
10 388 Inlägg
25 januari 2017
#2
illiuminati skrev:
Låter lite när man startar bilen, ett vinande ljud, trodde att det va servostyrningen som lät men fick veta från han som bygger mitt billjud att det är sekundär luftpump som är trasig.

Har läst lite, man kan programmera bort så den inte används? vad är konsekvenserna?
Går det att koppla ur den om den nu inte behövs?

Köpa ny kostar mellan 5-8000kr om jag uppfattat det rätt, vilket jag inte har lust med efter allt som varit.

Audi A4 2004 1.8T

Kostar runt 1100:- (ny) inkl. frakt från Tyskland

Funktionen för den är, om jag inte kommer ihåg helt galet, att syreberika avgaserna, som i sin tur skapar en efterbränning, som i sin tur ser till att katalysatorns uppvärmning går fortare. Det är dock inte ohört att reläet (J299) ger upp. Det är då det relä som styr pumpen
Senast redigerat av it_mutt (25 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

243 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
illiuminati skrev:
Låter lite när man startar bilen, ett vinande ljud, trodde att det va servostyrningen som lät men fick veta från han som bygger mitt billjud att det är sekundär luftpump som är trasig.

Har läst lite, man kan programmera bort så den inte används? vad är konsekvenserna?
Går det att koppla ur den om den nu inte behövs?

Köpa ny kostar mellan 5-8000kr om jag uppfattat det rätt, vilket jag inte har lust med efter allt som varit.

Audi A4 2004 1.8T

Kostar runt 1100:- (ny) inkl. frakt från Tyskland

Funktionen för den är, om jag inte kommer ihåg helt galet, att syreberika avgaserna, som i sin tur skapar en efterbränning, som i sin tur ser till att katalysatorns uppvärmning går fortare. Det är dock inte ohört att reläet (J299) ger upp. Det är då det relä som styr pumpen

Okej vet du om relät sitter så pass tillgängligt så en amatör kan byta? Och vad säger du om att programmera bort alt koppla ur den? Läste att de som trimmar brukar göra det


Avstängd
10 388 Inlägg
25 januari 2017
#4
illiuminati skrev:
it_mutt skrev:
illiuminati skrev:
Låter lite när man startar bilen, ett vinande ljud, trodde att det va servostyrningen som lät men fick veta från han som bygger mitt billjud att det är sekundär luftpump som är trasig.

Har läst lite, man kan programmera bort så den inte används? vad är konsekvenserna?
Går det att koppla ur den om den nu inte behövs?

Köpa ny kostar mellan 5-8000kr om jag uppfattat det rätt, vilket jag inte har lust med efter allt som varit.

Audi A4 2004 1.8T

Kostar runt 1100:- (ny) inkl. frakt från Tyskland

Funktionen för den är, om jag inte kommer ihåg helt galet, att syreberika avgaserna, som i sin tur skapar en efterbränning, som i sin tur ser till att katalysatorns uppvärmning går fortare. Det är dock inte ohört att reläet (J299) ger upp. Det är då det relä som styr pumpen

Okej vet du om relät sitter så pass tillgängligt så en amatör kan byta? Och vad säger du om att programmera bort alt koppla ur den? Läste att de som trimmar brukar göra det

Igen om jag inte missminner mig, så sitter det vid ECU:n (till vänster nedanför rutan, under plastlocket där). Vill minnas att jag såg detta relä när jag drog in lite kablar det hållet.

Det går säkerligen. Hur man gör vet jag inte. Om det är "bra eller dåligt" låter jag också vara osagt i sammanhanget

- - Edit - -

Har något svagt minne om att jag sett en guide för hur man renoverar den själv. Så ta en titt på google. Inte det minsta otänkbart att det varit på NA jag sett guiden.
Senast redigerat av it_mutt (25 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 354 Inlägg
26 januari 2017
#5
Vet inte hur det är på Audi men på min 850 jag hade så fick jag sämre avgasvärden på bilen vid besiktning och att motorlampan lös. Förvisso så lär ju inte lampan lysa om den programmeras bort men tänker på dina avgasvärden, enligt bes-gubben så gjorde han mätningen 3 gånger då det vart för höga värden de två första gångerna. Kolla det först så att du inte får nedslag på bes smile

243 Inlägg
26 januari 2017
Trådstartare
#6
Mack855 skrev:
Vet inte hur det är på Audi men på min 850 jag hade så fick jag sämre avgasvärden på bilen vid besiktning och att motorlampan lös. Förvisso så lär ju inte lampan lysa om den programmeras bort men tänker på dina avgasvärden, enligt bes-gubben så gjorde han mätningen 3 gånger då det vart för höga värden de två första gångerna. Kolla det först så att du inte får nedslag på bes smile

Vad jag förstått så ska de bara påverka värdena vid kallstart då funktionen är att värma upp förkatalysatorn för att värma upp katten snabbare.
Ska bara vara aktiv ca första 20sekunderna, så var nog något annat som påverkade dina avgasvärden smile



Sök