3590
Sök

KÖPRÅD av första bil för 20000-25000 kr

18 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
Hej, jag tar snart körkort och vill köpa min första bil lite innan. Problemet är att jag aldrig kan bestämma mig för vilken bil som passar bäst för mina krav.

Bilen får kosta max 25k.
En bil som inte går sönder stup i kvarten bara för man gasar lite (bra kvalitet).
En relativt snabb bil med bra drag som kan hålla sig under 0,9 liter milen.
En rolig första bil helt enkelt:)

Jag har ju kollat och varit intresserad av ganska många bilar och tror det är problemet, kan inte bestämma mig:(
Mest har jag väll kollat på A3/A4/golf/Leon

Bilar: Audi A4, A3 med 1,8t
Golf gti(150hk) och golf vr6, även Polo gti
Skoda octavia rs
Bmw 325
peugeot 206 gti/rc
volvo s40 (2.0t eller t4)
Honda Crx
Seat Leon 20v (180hk)
toyota celica

Ge gärna tips på andra coola bilar eller ifall ni har något positivt/negativt att säga om de bilar jag räknat upp:)
Tack på förhand

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 maj 2014
Har du räknat in försäkring+fordonsskatt+bränsleutgifter+service+EVENTUELLA extrautgifter, i dessa 25 000 riksdaler?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

118 Inlägg
19 maj 2014
Jag röstar för BMW 325/328 eller Audi/VW med 1,8t motorn.. Bra bilar med välbeprövade motorer som är nästintill skottsäkra! Tyskarna är duktiga på inredning med vilket japsarna och fransoserna inte är jättebra på.

Skulle räkna bort Volvon också egentligen, S40n är byggd på Mitsubishi Carisma och den känns inte riktigt som en gedigen Volvo, hade hellre valt en V70/S70 isåfall.

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

9 Inlägg
19 maj 2014
Om du har tänkt köra runt med bilen så köp inte 206 drar tydligen hutlöst med bränsle. Jag hade nog valt A3 utan något trim eller liknade då ägare som trimmar ofta kör bilarna fruktansvärt hårt vilket gör att drivlina m.m kommer vara slitet vilket kan kosta kosing i framtiden.

18 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Har du räknat in försäkring+fordonsskatt+bränsleutgifter+service+EVENTUELLA extrautgifter, i dessa 25 000 riksdaler?

Priset jag satt ut är för bilen!smile

18 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Larsson1994 skrev:
Om du har tänkt köra runt med bilen så köp inte 206 drar tydligen hutlöst med bränsle. Jag hade nog valt A3 utan något trim eller liknade då ägare som trimmar ofta kör bilarna fruktansvärt hårt vilket gör att drivlina m.m kommer vara slitet vilket kan kosta kosing i framtiden.

A3 är väl den jag är mest insnöad på. Trim hade jag tänkt att köpa själv, chiptrim, sportluftfilter och sportrör.
Är det nåt speciellt som man bör kolla eller veta om begagnade A3or?smile

18 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Koniiz skrev:
Jag röstar för BMW 325/328 eller Audi/VW med 1,8t motorn.. Bra bilar med välbeprövade motorer som är nästintill skottsäkra! Tyskarna är duktiga på inredning med vilket japsarna och fransoserna inte är jättebra på.

Skulle räkna bort Volvon också egentligen, S40n är byggd på Mitsubishi Carisma och den känns inte riktigt som en gedigen Volvo, hade hellre valt en V70/S70 isåfall.

BMW vill jag ha p.g.a bakhjulsdriften men tycker det är svårt att hitta fräscha 325/328 för 25000....

193 Inlägg
19 maj 2014
Seat Leon lägger jag min röst på, hade den i familjen för ett antal år sen, vi hade den i 4 bekymmersfria år, aldrig krånglat med nått, det var bara tanka, tutta och köra. Samma motor som i Audi A3, men billigare att köpa, samt dras inte med alla A3-ans barndomsproblem. Otroligt rolig bil att köra, drar ca 0,9 blandat med en tung högerfot, samt i mitt tycke ser bättre ut än en A3-a.

118 Inlägg
19 maj 2014
filnor skrev:
Koniiz skrev:

BMW vill jag ha p.g.a bakhjulsdriften men tycker det är svårt att hitta fräscha 325/328 för 25000....

http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 17&w=3

http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_32 … 17&w=3

http://www.blocket.se/eslov/Bmw_328i_cu … 17&w=3

Visserligen ligger några av alternativen något över din budget, men borde inte vara omöjligt att få ner lite till! Håller med dig om att BMW's äldre är dyra, oftare är dem överprisade enligt mig, men det är ju efterfrågan som styr marknaden tyvärr..

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

18 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Koniiz skrev:
filnor skrev:
Koniiz skrev:

http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_32 … 17&w=3

http://www.blocket.se/eslov/Bmw_328i_cu … 17&w=3

Visserligen ligger några av alternativen något över din budget, men borde inte vara omöjligt att få ner lite till! Håller med dig om att BMW's äldre är dyra, oftare är dem överprisade enligt mig, men det är ju efterfrågan som styr marknaden tyvärr..

Det har alltid varit något charmigt med BMW, de känns även så råa på något sätt.
En annan sak som jag märkt med BMWs är att alla har gått så otroligt långt och de flesta har blivit ändrade på något sätt. Har varit och kollat på några men blir ofta ganska besviken av skicket...

18 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
BornZombie skrev:
Seat Leon lägger jag min röst på, hade den i familjen för ett antal år sen, vi hade den i 4 bekymmersfria år, aldrig krånglat med nått, det var bara tanka, tutta och köra. Samma motor som i Audi A3, men billigare att köpa, samt dras inte med alla A3-ans barndomsproblem. Otroligt rolig bil att köra, drar ca 0,9 blandat med en tung högerfot, samt i mitt tycke ser bättre ut än en A3-a.

Utseenede mässigt tycker jag att dem ligger lika.
Leonen har jag för mig har lite bättre drag och det går att göra väldigt mycket med styling/trim.
A3an har bättre bränsle förbrukning och känns på nåt sätt mer "lyxig" i kvaliteten...
Har hittat många A3 runt 20-25k medans leonen ligger på 23-30k

Får nästan ont i magen av att jag inte kan bestämma mig haha

193 Inlägg
19 maj 2014
filnor skrev:
BornZombie skrev:

Leonen har jag för mig har lite bättre drag och det går att göra väldigt mycket med styling/trim.
A3an har bättre bränsle förbrukning och känns på nåt sätt mer "lyxig" i kvaliteten...

Det är aldrig lätt när man ska köpa en "ny" bil, speciellt om man har flera modeller/märken i tankar. Det går i dagsläge att hitta billigara A3-or, men dem flesta har gått längre, samt är betydligt mer sönderkörda. smile En bekant hade en A3-a av samma årsmodell som våran Leon och det var bara fel efter fel på den, Seaten böt vi bara kamremen på vid 16000 mil, och bromsarna fram och bak, annars var det bara att tutta och köra i nästan 10 000 bekymmersfria mil, vi köpte bilen när den hade ca 8500mil på mätaren sålde den med ca 18 000 mil på mätaren, så en bil jag varmt kan rekommendera. smile Utseendemässigt, tycker jag att TopSport modeller ser mycket bättre ut än vad A3-an gör, där den vanliga 1,8t ser lite väl ”snäll” ut. Men, det är just det att det är en Seat och dem flesta väljer bort den just för att det är en Seat även om kvalitetsmässigt håller den bättre än dem flesta andra märken. smile

BMW-n hade jag inte ens funderat på då dem är otroligt dyra i inköp, dem flesta är sönderkörda, och dessutom så får man för samma pengar en bil som är 8-9 år yngre och har mer krut.

Det är i slutändan du som ska köpa och underhålla bilen, så se vad som lånar sig bäst i längden, ring lite runt och kolla hur det ser ut med försäkringar för dem modeller du är mest intresserad av, reservdelar och liknande.
Senast redigerat av BornZombie (19 maj 2014)

18 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
BornZombie skrev:
filnor skrev:
BornZombie skrev:

Det är aldrig lätt när man ska köpa en "ny" bil, speciellt om man har flera modeller/märken i tankar. Det går i dagsläge att hitta billigara A3-or, men dem flesta har gått längre, samt är betydligt mer sönderkörda. smile En bekant hade en A3-a av samma årsmodell som våran Leon och det var bara fel efter fel på den, Seaten böt vi bara kamremen på vid 16000 mil, och bromsarna fram och bak, annars var det bara att tutta och köra i nästan 10 000 bekymmersfria mil, vi köpte bilen när den hade ca 8500mil på mätaren sålde den med ca 18 000 mil på mätaren, så en bil jag varmt kan rekommendera. smile Utseendemässigt, tycker jag att TopSport modeller ser mycket bättre ut än vad A3-an gör, där den vanliga 1,8t ser lite väl ”snäll” ut. Men, det är just det att det är en Seat och dem flesta väljer bort den just för att det är en Seat även om kvalitetsmässigt håller den bättre än dem flesta andra märken. smile

BMW-n hade jag inte ens funderat på då dem är otroligt dyra i inköp, dem flesta är sönderkörda, och dessutom så får man för samma pengar en bil som är 8-9 år yngre och har mer krut.

Det är i slutändan du som ska köpa och underhålla bilen, så se vad som lånar sig bäst i längden, ring lite runt och kolla hur det ser ut med försäkringar för dem modeller du är mest intresserad av, reservdelar och liknande.

Tack så mycket ska kolla in leon lite närmare. Är det något välkänt fel man bör kolla efter, eller nåt ställe där det brukar finnas rost osv. Så man vet vad man ska kolla efter när man testar leonen:)

3 Inlägg
1 februari 2017
Hej!  Jag ska ta körkort snart och vill ha en bil tills dess   men jag vet inte vad för sorts bil jag vill ha så jag skulle bli glad om ni har några tips till mig om Bill för typ 200000 kr utan skatt och försäkring.

österbybruk
267 Inlägg
1 februari 2017
Honda accord är en underskattad bil. Min gasglade lillebror har inte kört sönder mycket på sin lågmilade 10 tusen kr bil. Hittills 2500mil 8 bakdäck 4 framdäck och 2 drivaxlar.  Och den är billiga att försäkra också. Visserligen är det bara 114hk men den drar 0.65 på motorväg och kör ifrån min 130hk 945a.
Mycket roligare att köra än gummans Corolla... Och för 20 000 får du en med stor vtec motor

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2017
moparfarmer skrev:
Honda accord är en underskattad bil. Min gasglade lillebror har inte kört sönder mycket på sin lågmilade 10 tusen kr bil. Hittills 2500mil 8 bakdäck 4 framdäck och 2 drivaxlar.  Och den är billiga att försäkra också. Visserligen är det bara 114hk men den drar 0.65 på motorväg och kör ifrån min 130hk 945a.
Mycket roligare att köra än gummans Corolla... Och för 20 000 får du en med stor vtec motor

Som sagt, en Accord sedan från 03-08 med K24.

Edit: fan, kollade blocket nu och det finns bara tourers under 30k. Nåja.
Senast redigerat av caromania (1 februari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök