Min VW pyser det på när jag bromsar. Tänkte att det var bromsservot så jag köpte ett "nytt" på skroten. Det pyser dock också. Pysandet kommer där axeln som går från pedalen går in i servot. Måste inte det sitta en tätning där? Nu är det bara en gummidamask men öppningen mot axeln är för stor, ca dubbla diametern. På nya servon verkar modellen vara lite annourlunda med dubbla damasker men min är från 98. Så här ser typ mitt servo ut:
En nyare modell:
Någon som har något smart att säga? Jag kan ordna närbild om det behövs. Ska damasken vara limmad eller är det helt enkelt att det saknas någon del?
Bensinare eller diesel? Är det en bensinare som går dåligt på tomgång kan det vara membranet eller slangen mellan insugsröret och bromsservot som läcker. Går då åt mera luft (vacuum) och då kan pysljudet förstärkas. Har haft det här problemet för länge sedan på en Peugeot 404 och en Jetta. Påverkade inte bromsservoförmågan märkbart.
Om det är bensinare. Låt bilen stå på tomgång. Nyp till slangen som går mellan insugningsrör och bromsservo, så den blir tät. Ändras tomgången, så är membranet i servot trasigt!