Har lite frågor angående motorbyte från B230F till B230FK.
Jag har en Volvo 740 GL/T paket. 1989. B230F. M47.
Började byta motor till en B230FK och låda till en M90. Delarna tagna ifrån en Volvo 940 1995.
Jag köpte typ ett "paket" av en polare och fick med det här;
M90 låda
Motorn med alla saker på. Generator, grenrör etc.
Kardan
Downpipe med lambdasond.
Allt väl allt gott. Jag rev ur min gamla motor. La den åt sidan och började göra rent nya motorn och motorrummet. Diskade av lådan.
Sen slog det mig. M47:an hade wire. M90 har hydraulisk koppling.
Läste många bra trådar här, for iväg till en skrot, köpte pedal, huvudcylinder och slavcylinder. Byggde om systemet och det gick bra.
Hydrauliskt kopplingssystem färdigt.
Nu åker motorn i.
Hissade ner den, började skruva dit alla kylarslangar osv. Sen skulle jag skicka i elen.
Ojdå. Det passar inte. Det är typ 3-4 kontakter vid varje fjäderbenstorn, och i originalhärvan (den från bilen) är det stora runda stift. I kabelhärvan som satt på motorn när jag hämtade den är det lite modernare kontakter, typ små platta stift.
Hur ska jag lösa det? Ska jag kanske flytta över kabelhärvan som sitter på motorn jag rev ur och montera den på den nya motorn? Polarna tror att jag har fel sprut, men nog har jag väl LH 2.4?
Jag har ju felsökningsdosan i motorrummet, och inte kan väl en 89:a ha LH 2.2
Sen har jag fått höra att jag inte kommer kunna göra som jag hade tänkt; att montera in ett spridarmotstånd och köra på turbo boxarna. Det kommer tydligen inte gå för att det är startspärrar i boxarna.
Tydligen ska "rätt sätt" vara att bara sätta dit några högohmiga spridare och använda sig av originalsprutet. Röda saab spridare tillexempel.
En till tråkig sak jag har fått höra är att jag inte ens kommer kunna regga med den här konfigurationen. Jag hade tänkt svetsa in downpipen på befintligt avgasystem, plugga hålet för lamdasonden nere vid katalysatorn och använda mig av lambdasonden på downpipen.
Skulle inte det gå att regga med? jag har ju katalysator. Borde inte det gå fram tills 1993?