Är riktigt sämst när det gäller avgassystem och de men det jag vill veta är vad det e för lagar kring det, har kollat på väldigt många trådar men de e olika svar hela tiden beroende datum och annat.
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det... står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...
Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna
ja skulle så klart skrivit ljudnivån.. men multitaskar..så tänker inte riktigt på hur jag skrev.. det lät tydligt i skallen men ljudnivån är helt klart det viktiga
Golfen jag har har jag bytt orginal katalysator till en downpipe, för att det ska bli godkända värden vid besiktningen så har jag satt en universal sportkatalysator i avgasrörstunneln på det raka mellanröret, vid senaste besiktningen så menade besikningsmannen att jag hade en läcka i systemet med tanke på ljudet, men blankt papper blev det iaf.,
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det... står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...
Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna
Ljudtrycksnivå heter det, om man vill vara korrekt.
En sak som betyder mycket för ljudtrycksnivån i slutet på avgasröret är om bilen har turbo eller ej. Ljudtrycksnivån blir högre om man demonterar ljuddämparna på en bil med sugmotor. Däremot är skillnaden relativt liten på en bil med turbomotor, men det skiljer med och utan ljuddämpare.
Har själv demonterat stora ljuddämparen på bilar med turbodieselmotorer. Jag gjorde det p g a a det var bilarnas lägsta punkt, jag önskade således öka markfrigången.
Vet inte, men jag antar att det inte är någon skillnad, ljudtrycksmässigt, på en bensin- eller dieselturbomotor.