4226
Sök

Slutsteg till JBL 1600W?

312 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Köpte idag min JBL 1220E Power Series (400WRMS/1600PEAK @ 4Ohm) Men har varken låda eller slutsteg till denna ännu. Jag vet inte vilket steg jag ska köpa, nått som inte är kostar hela spargrisen men ändå något som kan driva basen fullt ut. Räcker det med ett slutsteg som ger 400WRMS i 4Ohm för att driva den fullt ut eller måste man ha mer än så? 5-700WRMS?

Mycket hänger ju på lådan också, men eftersom jag ännu inte köpt en bil så ska jag vänta med lådbygget så att jag kan bygga den så bra och anpassad för bilen som möjligt.

Hade helst velat ha alla högtalare och slutsteg från JBL, varför vet jag inte men värsting stegen från JBL är säkert dyra som attan, medans steg som DLS och Sinus Live är betydligt billigare men handlar väl om kvalitet också.

Så frågan är, vilket steg är prisvärt och kan driva basen fullt ut?

Och vad kan denna bas jämföras med för andra basar, hur skulle den stå sig mot ex. Kicker L5/L7 om man hade en bra byggd låda och ett nog kraftigt steg?

Tack på förhand!

312 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Har funderat på ett JBL GTO 754 4-kanals 2x260WRMS i 4Ohm, men om det klarar att driva basen maximalt har jag inte en blekaste aning om.

21 761 Inlägg
21 juni 2007
Den basen borde tåla 400WRMS i en bra uträknad basreflexlåda utan att bottna, enligt mitt program iaf. Då behövs det nog 400-500WRMS för att driva den fullt ut.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
22 juni 2007
har 2 styck sånna basar http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=257
duger perfa till 2 basar  kör basarna på 2 ohm   så stegt get ut 900watt till basarna  100 watt mer borde inte ta nån skada xD

37 Inlägg
22 juni 2007
thesvensk skrev:
Köpte idag min JBL 1220E Power Series (400WRMS/1600PEAK @ 4Ohm) Men har varken låda eller slutsteg till denna ännu. Jag vet inte vilket steg jag ska köpa, nått som inte är kostar hela spargrisen men ändå något som kan driva basen fullt ut. Räcker det med ett slutsteg som ger 400WRMS i 4Ohm för att driva den fullt ut eller måste man ha mer än så? 5-700WRMS?

Mycket hänger ju på lådan också, men eftersom jag ännu inte köpt en bil så ska jag vänta med lådbygget så att jag kan bygga den så bra och anpassad för bilen som möjligt.

Hade helst velat ha alla högtalare och slutsteg från JBL, varför vet jag inte men värsting stegen från JBL är säkert dyra som attan, medans steg som DLS och Sinus Live är betydligt billigare men handlar väl om kvalitet också.

Så frågan är, vilket steg är prisvärt och kan driva basen fullt ut?

Och vad kan denna bas jämföras med för andra basar, hur skulle den stå sig mot ex. Kicker L5/L7 om man hade en bra byggd låda och ett nog kraftigt steg?

Tack på förhand!

Tjena!
Har haft en JBL Power P1222 bas som hade 1600 Watt max samt 400 wrms. Basen hade dubbla 2 ohms spolar och jag drev den med ett DLS D-1000 steg i 1 ohm.  Basen fick då 1000 Wrms och den var i en 28 liters låda, och spelade på fint ( Dock inte så kontrollerat som jag hade velat ha den, men testade aldrig spela den i två ohm så det hade säkert också funkat då steget ger ca 700 wrms i två ohm ). Men jag skulle tro att du klarar dig med mindre watt rms, det bästa är ju att köpa ett beggat steg så slipper du satsa så mycket pengar. Kolla ifall du hittar ett DLS D-1000 steg (gammalt men bra) de brukar ligga kring tusenlappen och är då värd dem pengarna. Har annars ev ett Ground Zero Uranium GZUA 2225SQ till salu med spec:

2 x 225 WRMS @ 4 ohm

2 x 375 WRMS @ 2 ohm

2 x 550 WRMS @ 1 ohm

Pm:a vid intresse.

//Krulla
Senast redigerat av Krulla (22 juni 2007)

Sök