21 mars 2018
Trådstartare
Jag har en x-tra bil som mest är stående eftersom tändningslåset strular och frugan vägrar köra bilen pga detta.Felet är att tändningslåset snurrar runt lite då och då.Det har varit så sedan jag köpte bilen, men nu
tänkte jag försöka fixa det. Har försökt smörja det med 5-56 och blåst rent med tryckluft, men det börjar
krångla igen efter ngr veckor. Har förstått att detta är ett rätt vanligt problem, och det rekommenderas byte
av rattlås. Har hört att det är dyrt att köpa nytt, och innan jag beställer nytt tänkte jag ge mig på ett försök till.
Är det någon som har nåt tips om hållbar reparation eller är det bara byte som gäller?
Tänkte att man kanske kunde ta bort låscylindern och sätta dit ett universal tändningslås, men det är väl nån
typ av transponder i nyckeln som måste få kontakt med bilen,eller? Har haft en del BMW bilar, och där sitter en
ringantenn påtryckt på tändningslåset som känner av nyckeln, och då är även frågan hur det ser ut på Volvon.
Ett nytt tändnings/rattlås kostar troligen mer än vad jag betalade för bilen, och jag är väldigt osäker om man kan köpa ifrån en bilskrot ett begagnat.
Tacksam för svar