3176
Sök

VW Golf 5 TSI 2007 Turbokompressor Wastegate problem?

249 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#41
Elot skrev:
Låter som cirkulationsventilen på turbon som e kass. Inte helt ovanligt och superenkelt att byta hemma själv. Kontakt och tå skruvar, sitter på framsidan av motorn. Precis intill kåpan över turbon på bilens högra sida.

Ventilen är ny och utbytt. Har beställt en N75 som verkar knasa, slut i lager så väntar på den ska komma in så får ja koppla in o testa.

101 Inlägg
29 april 2014
#42
Hade exakt samma problem på min golf. Tappade all kraft runt 3500 varv. Var magnetventilen mellan turbon och kompressorn som spökade. Dock uppkom bara problemet på min bil när den var varmkörd. Nått du känner igen med kanske?
Senast redigerat av Johan_VW (29 april 2014)


249 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#43
Johan_VW skrev:
Hade exakt samma problem på min golf. Tappade all kraft runt 3500 varv. Var magnetventilen mellan turbon och kompressorn som spökade. Dock uppkom bara problemet på min bil när den var varmkörd. Nått du känner igen med kanske?

Japp exakt samma, funkar bra när den är kall, varm då är den som en gamling. Bra då får jag hoppas på att den ventilen jag beställde kommer snart. Så uppdaterar jag efteråt Tack!

249 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#44
Bilen funkar hittills mycket bättre vid gaspådrag, bytte ventilen igår.
Laddtrycket bättre och responsen på gasen mycket bättre då den kickar igång direkt än förut då den va slö.
Senast redigerat av nakti (19 maj 2014)

3 Inlägg
10 juli 2014
#45
Hej, har liknande problem men min bil är trött mellan 1500 och 2500 rpm, dvs. det verkar som om kompressorn inte laddar men turbon gör det den ska. Man kan höra ett typiskt kompressorvinande under tiden som bilen är trött så kompressorn går ju men det verkar som om tryckökningen inte kommer fram till motorn så att säga. Kan det vara bypass-ventilen som inte stänger?  (Intake manifold flap air flow control valve N316) ?
Eller är det även vid detta fenomen N75?

177 Inlägg
10 juli 2014
#46
Vanligaste när kompressorn inte laddar brukar va att magnetkopplingen på vattenpumpen är slut.
Bästa är att ta ett felminne innan man går vidare.


3 Inlägg
11 juli 2014
#47
Men borde jag inte få tänd motorlampa om jag har felkoder? Eller är det jag som förutsätter att saker ska vara logiska.

177 Inlägg
11 juli 2014
#48
Sporadiska fel kan loggas innan lampan tänds upp.


3 Inlägg
22 juli 2014
#49
Hej igen. Nu har jag kollat felkoder och det verkar inte finnas några, varken aktiva eller "på gång" enligt Torque-appen.

Är det nån som har någon bra gissning baserat på den senaste infon eller är jag utlämnad till VAG?

249 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#50
N249 felkoden kommer upp om man startar bilen och stänger och sen scannar, gör man en scanning direkt utan att starta motorn så får man inte upp felkoden. Var så på min bil. Kan nog vara samma på andra moduler.

1 Inlägg
25 april 2018
#51
Ursäkta att en nybörjare här på garaget stövlar in i en jättegammal tråd men.... utan den information som står här (tänker på @Valle22 @soyd @nakti @scorpan6662  etc som bidragit) så hade jag inte löst det här problemet utan att lämna in min Golf 2006:a 1,4 TSI. Artikelnummer och information vart grejerna sitter, varför dump/wastegate ser annorlunda ut mellan revisionerna och all annan info.

Super duper tack! Till och med en ohändig nätverkstekniker klarade av detta alldeles själv med era kunskaper och vägledning. Biljäkeln blev som ny efter detta och jag är så jäkla glad!

En bild (om någon annan hittar hit):

https://i.imgur.com/H0e1Y41.jpg
Senast redigerat av Gurk2k (25 april 2018)


1 Inlägg
26 april 2018
#52
Håller fullt med dig Gurk2k för detta hjälpte mig med på vår Golf


Sök