3675
Sök

Kapa sänkningssattsen _ Volvo 240

DREAMTEAM
248 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Som rubriken lyder så vill jag kapa min sänkningssatts en aning.
finns här någon som har gjort detta som då kan säga hur många varv
som är lagomt att kapa?

40mm sänkningsfjädrar runt om.
hur mycket vågar jag kapa??

någon? vill ha svar fort tack.

tack på förhand.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

Jajjemen!
1 512 Inlägg
24 juni 2007
#2
Hur ser fjädern ut?
Hade ju sänknings fjädrar på 745an bak, å på dom så va varven mkt tätare i nederkant så ja fick ta bort 4 varv innan ja blev nöjd yikes

Men annars tycker ja ett varv runt om borde funka bra, vet iofs inte hur mkt lägre du vill ha den men smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
24 juni 2007
#3
Jag körde med ett varv kapat fram och två varv bak. Blir rätt lagom, men fjädrarna kommer att sitta löst sen.


DREAMTEAM
248 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#4
ok, jo jag har tänkt att skaffa en ny uppsättning fjädrar som jag kan sätta på när det är dags för besiktning. körde du med brosskjolarna på när du hade kapat dina sänkningsfjädrar?

skulle nog bli lagomt att få ner bilen ca 1cm eller 1,5cm runt om?
Senast redigerat av Nybakk_240 (24 juni 2007)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
24 juni 2007
#5
Nybakk_240 skrev:
ok, jo jag har tänkt att skaffa en ny uppsättning fjädrar som jag kan sätta på när det är dags för besiktning. körde du med brosskjolarna på när du hade kapat dina sänkningsfjädrar?

skulle nog bli lagomt att få ner bilen ca 1cm eller 1,5cm runt om?

Japp det gjorde jag. Det var en Kilen-sänkningssats, samma som Lesjöfors och flera andra.
De ska enligt uppgift sänka ca 40-45mm, men i själva verket sänker de ca 60/40.
Med min kapning så var bilen sänkt ca 80mm runtom.

Istället för att hålla på och byta fjädrar så kortade jag framstötdämparna 65mm, så låg fjädrarna på plats. Bak kan du lätt fixa någon form av fångrem/vajer eller påsvetsade hakar, eller slangklämmor som håller fast fjädrarna i de övre skålarna.


DREAMTEAM
248 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#6
ok, ska kolla lite mer på det där med att kapa stötdämparen också då smile det hade jag inte tänkt på förut att man kunde göra.

jag får testa mig fram lite då bak är ju enkelt att ta loss och kapa lite till om man tycker att det behövs... det är ju fram som e jobbigast. men jag testar ett varv fram så länge och två varv bak så får ja se hur det slutar smile ville bara få en bra uppfattning. Tackar så mycket smile

har du bra tips på hur du gjorde när du kortade stötdämparen?

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
24 juni 2007
#7
Du kan inte bara kapa stötdämparen. Man får svarva av dem, svarva ny styrning mot topplagringen, slå ny gänga och fräsa ny nyckelvidd. Är det R-sportdämpare eller nån annan dämpare av typen "upside-down" så är de enklare att korta.


DREAMTEAM
248 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#8
fram har jag SACHS stötdämpare. som följde med när jag köpte sänkningspaketet. vanlig gasdämpare... får kolla på det då ... kanske skulle va kul att fixa nångång i sommar ... kan ju köra med kapade fjädrar så länge smile men jag får tacka så mkt smile kommer säkert ha bra användning av all info.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)


Sök