15 juli 2018
Trådstartare
Hej, nu är det så att jag har en nyrenoverad och trimmad Volvo B230 sugmotor som sjunker under 1 bar oljetryck på tomgång (1000rpm) och ca 2 bar vid 2000rpm. Inga synliga oljeläckage, ingen olja i kylvatten och ingen blårök. Dessa värden är med varm motor och ny 5w40 olja och filter. Vid kallstart vill gärna mätaren sjunka i botten men efter att man gasat en gång elr två går det upp till ca 1,5bar kall. Har läst på amerikanska forum om fall där tätningsringarna på röret till oljepumpen flyttat sig eller att röret haft tendens att inte ligga centrerat när pumpen är fastspänd. Vet ej hur troligt detta är och det var inget jag tänkte på alls vid montering. Har även läst om problem med oljefilter, tycker detta låter långsökt men att provmontera ett originalfilter är ju en enkel fix isåfall.
Första jag gav mig på var byte av oljepump, detta utan märkbar förändring på mätaren. Har lånat en glycerin manometer för att utesluta fel på Autogauge givare/mätare, hamnar dock att vänta tills imorgon för den hade annan gängning. Ser snart inga andra alternativ än läckande oljekanaler i motorblock/topplock vilket skulle vara surt på denna motor eftersom den kostat mig en hel del.
Har ni några aningar/erfarenheter om vad detta kunde bero på?
Senast redigerat av 4ndreas (15 juli 2018)
Volvo 240 -83