3483
Sök

Hur stor säkring till extra batteri

103 Inlägg
11 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej jag ska sätta in ett extra batteri i min 240 och jag undrar hur stor säkring jag ska sätta till det andra batteriet.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 augusti 2018
#2
Du får gärna utveckla eftersom ett vanligt batteri är t ex direktkopplat till startmotorn utan säkring..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

103 Inlägg
11 augusti 2018
Trådstartare
#3
jag ska sätta in ett extra batteri i skuffen på min 240 jag har redan en kabel bak till skuffen med säkring nära orginal batteriet under huven. och den kabeln går in i ett fördelnings block och ut från det blocket så går det ut kablar kablarna är avsäkrade separat och jag ska dra en kabel från fördelningsblocket till ett extra batteri och då är min fråga hur stor (hur många ampere) ska säkringen mellan fördelningsblocket och extra batteriet vara


5 127 Inlägg
11 augusti 2018
#4
Beror på hur grov kabel använder.
Här finns en tabell med Kabelarea och säkrimgsstorlel
http://www.pmshopen.se/kabelarea-max-säkring-ezp-9
Senast redigerat av mb_pucken (11 augusti 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
11 augusti 2018
#5
Som sagt kabeln bestämmer storleken inget annat..   Och i ditt fall måste kabeln vara säkrad i båda ändarna max 30cn från batterierna

Kör fort så hinner inget hända...

2 250 Inlägg
11 augusti 2018
#6
Förklara varför, så att TS begriper...

5 127 Inlägg
11 augusti 2018
#7
Ska man koppla in en förbrukare tex en lampa så behöver man först ta reda på dess effekt (Watt). Igenom att veta vilken spänning systemet har (Volt) så kan man räkna ut vilken ström förbrukaren drar (Ampere) via Effektlagen eller omvandlare som finns på internet.
http://www.studera.com/tranano/fysik/El … lagen.html
När man vet hur många ampere kabeln skall klara så mäter man kabeln slängd då detta även har betydelse. När man vet strömmen och längden så tittar man i ytterligare en tabell för att se vilken kabelarea som krävs.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Där står även vilken säkring som är max för vald kabelarea och man bör ligga så högt som möjligt för den valda arean då förbrukare ofta har en högre startförbrukning vilket ger en strömpik som kan bränna säkringen men inte skada kabeln.

Anledningen till att man väljer en säkring efter Kabelns area är värme, värme kan få saker att börja brinna. Sen om den höga strömmen beror på för stor förbrukare i förhållande till kabeln eller en kortslutning är oväsentligt, säkringen behövs för att stoppa strömmen som går genom kabeln i tid för att hindra en brand.

Anledningen till att man har en säkring vid varie batteri är att strömmen går åt båda håll i en kabel.
Om batteriet fram och säkringen är 30cm från detta batteriet på kabeln som är kopplad till bakre batterieret och kabeln blir skadad på säg mitten och blir kortsluten mot jord med en strömrusning som följd så kommer säkringen fram att brinna av och skydda kabeln fram till skadan. Vid bakre batteriet utan säkring kommer strömrusningen att fortsätta tills dess att batteriet blir urladdat eller kabeln brinner av. Risken är dock väldigt stor att den varma kabeln blir extremt varm och antänder något i inredningen och bilen blir snart utbränd.
Samma sak händer även om en klen kabel kar en alldeles för grov säkring monterad, säkringen kommer tillåta att en allt för stor ström färdas genom kabeln under så pass lång tid att kabeln blir extremt varm.

Kan även tillägga att dom flesta försäkringsbolag nekar ersättning om icke avsäkrade kablar startat en brand eller ger en skada.

Det kan även vara bra att veta att vid tex ett fördelningsblock där kabelarean ändras till en mindre så bör en ny säkring monteras som är dimensionerad för den nya arean. Det går även att byta den förta säkringen till en som är dimensionerad för minsta kabelarean i kretsen.

Hoppas någon förstår vad ja skrev och kanske lär sig något :-)
Senast redigerat av mb_pucken (11 augusti 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 250 Inlägg
11 augusti 2018
#8
.

Mycket bra förklarat. Exemplariskt!


- En säkring skyddar utrustning både före och efter säkringen, om  den är rätt dimensionerad.


- Och jag måste ändå fråga, vad är syftet med att koppla in ett till batteri?

Kunna använda utrustning, längre tid utan att generatorn laddar?

Tillföra extra energi vid mycket låg frekvens när man spelar musik?
Är det då inte mer effektivt med en stor kondensator?

103 Inlägg
11 augusti 2018
Trådstartare
#9
Meaganeowner skrev:
.

Mycket bra förklarat. Exemplariskt!


- En säkring skyddar utrustning både före och efter säkringen, om  den är rätt dimensionerad.


- Och jag måste ändå fråga, vad är syftet med att koppla in ett till batteri?

Kunna använda utrustning, längre tid utan att generatorn laddar?

Tillföra extra energi vid mycket låg frekvens när man spelar musik?
Är det då inte mer effektivt med en stor kondensator?

jag vill kunna spela musik längre nu har jag ett 60ah batteri och det räcker inte alls länge om man inte har bilen igån


5 127 Inlägg
11 augusti 2018
#10
Meaganeowner skrev:
.

Mycket bra förklarat. Exemplariskt!


- En säkring skyddar utrustning både före och efter säkringen, om  den är rätt dimensionerad.


- Och jag måste ändå fråga, vad är syftet med att koppla in ett till batteri?

Kunna använda utrustning, längre tid utan att generatorn laddar?

Tillföra extra energi vid mycket låg frekvens när man spelar musik?
Är det då inte mer effektivt med en stor kondensator?

Tyvärr är inte kondensator så effektivt som man kunde önska. Dom är bra på att göra spänningen jämnare då dom är snabba på att ladda upp och tömma sig, dock tillförd dom inte riktigt möjligheten att hålla spänning uppe någon längre stund vid spelning av musik tex då spänningen och strömmen snabbt laddas ut ett batteri och då kommer även spänningen i systemet sjunka då kondensatoren inte kan tillföra något då den drivs av det redan urladdade batteriet.

Ett extra batteri som dessutom tillför mera ström kommer även den att jämna ut spänningen då det i princip är en stor men lite långsammare kondensator.
Kondensator kan vara ett bra komplement till ett extra batteri men är sällan lösningen på problem med låg spänning.

Ska man sen spela musik så bör man välja ett relativt snabbt batteri med hög urladdning even kallat startkapasitet då det laddar ur fortare än tex ett batteri som är gjort för att lämna ström länge tex fritidsbatterier. Därför är AGM eller liknande bra lämpade för stereo och motorstart m.m.
Senast redigerat av mb_pucken (11 augusti 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

103 Inlägg
11 augusti 2018
Trådstartare
#11
Om jag fattat det hela rätt så kan jag ta en 25mm2 kabel om den ska vara 1 meter låter lite klent tycker jag. jag gillar ofta att överdimensionera är det okej om jag köper en 70mm2 kabel och säkrar av den på 300A?


103 Inlägg
11 augusti 2018
Trådstartare
#12
eller räcker en 35mm2 kabel?


2 040 Inlägg
11 augusti 2018
#13
244Lover skrev:
eller räcker en 35mm2 kabel?

35mm2 och 150A säkring vid båda batterierna räcker säkert bra till.
Hur grov kabel har du redan dragen då?

103 Inlägg
11 augusti 2018
Trådstartare
#14
MammDiin skrev:
244Lover skrev:
eller räcker en 35mm2 kabel?

35mm2 och 150A säkring vid båda batterierna räcker säkert bra till.
Hur grov kabel har du redan dragen då?

50mm2 från fram i bilen till bak


2 040 Inlägg
11 augusti 2018
#15
244Lover skrev:
MammDiin skrev:
244Lover skrev:
eller räcker en 35mm2 kabel?

35mm2 och 150A säkring vid båda batterierna räcker säkert bra till.
Hur grov kabel har du redan dragen då?

50mm2 från fram i bilen till bak

Om du redan har 50mm2 dragen framifrån så fortsätt med en sån stump från fördelningsblocket till batteriet baktill och en säkring på 200A.

103 Inlägg
11 augusti 2018
Trådstartare
#16
tack!👍


2 250 Inlägg
12 augusti 2018
#17
Ja..  Det borde ju räcka till en värstingstereo och ett bättre element i fall det blir kallt.

12 x 200 = 2400 W

103 Inlägg
12 augusti 2018
Trådstartare
#18
Meaganeowner skrev:
Ja..  Det borde ju räcka till en värstingstereo och ett bättre element i fall det blir kallt.

12 x 200 = 2400 W

😂😂



Sök