3338
Sök

Vilken växellåda och är lyft ett måste?

9 Inlägg
12 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2018
#2
Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

193 Inlägg
12 augusti 2018
#3
Är det en M47 så borde det väl gå
Senast redigerat av classexa (12 augusti 2018)


9 Inlägg
12 augusti 2018
Trådstartare
#4
caromania skrev:
Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

Jag har ju tillgång till en ramp så jag ligger helst inte på backen då

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
12 augusti 2018
#5
caromania skrev:
Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

Har man en gång stått vid en lyft så är ert svårt att hitta motivation att lägga sig under en bil.skillnaden i tid är ju rejält stor..    Bytte på en 945a för några år sen från jag körde in och ut bilen då bytte jag lagret till ingående axeln så ner med tryckplattan och allt så var jsg själv tror det tog 45min  första gången på säkert 10år jag meka t med skiten hade jsg gjort det på golvet hade det lätt tagit 3timmsr minst tycker mina ska ha något stadigt stt lägga lådan som går att hissa en domkraft fungerar om man bygger en lite ställning för inget roligt när den halkar av just när man var 1mm från att få dit den.     Om lådorna är av samma typ alltså 5växlade eller od så kvittar det vilken låda du tar men spakstället får du byta om du tar den från 240 även medbrimgan till kardan kan skilja

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2018
#6
Growe skrev:
caromania skrev:
Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

Har man en gång stått vid en lyft så är ert svårt att hitta motivation att lägga sig under en bil.skillnaden i tid är ju rejält stor..    Bytte på en 945a för några år sen från jag körde in och ut bilen då bytte jag lagret till ingående axeln så ner med tryckplattan och allt så var jsg själv tror det tog 45min  första gången på säkert 10år jag meka t med skiten hade jsg gjort det på golvet hade det lätt tagit 3timmsr minst tycker mina ska ha något stadigt stt lägga lådan som går att hissa en domkraft fungerar om man bygger en lite ställning för inget roligt när den halkar av just när man var 1mm från att få dit den.     Om lådorna är av samma typ alltså 5växlade eller od så kvittar det vilken låda du tar men spakstället får du byta om du tar den från 240 även medbrimgan till kardan kan skilja

Nej fyfasen det var väl ingen höjdare. Dessutom i en lada utan vare sig ljus, el eller ventilation. 30grader. Blä. Tacka vet jag Austin Seven, där väger lådorna 450gram och går att stoppa i fickan efter att man lyft upp den inuti bilen. smile

I nästa liv ska jag ha ett större garage med lyft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 707 Inlägg
12 augusti 2018
#7
Har 240in elektronisk hastighetsmätare så är det bara flytta över 740-spakställ till 240ins M47 och hinka upp i bilen.

Byta låda på en gammal Volvo görs utan större problem på ett garagegolv med en domkraft och bilen på pallbockar.
Trångt är det men görs lätt på en helg.


103 Inlägg
14 augusti 2018
#8
om jag inte minns fel så har 740 en medbringare på vxllådan som liknar en trekant eller tänk dig ett kors fast med tre (pinnar) som sticker ut och 240 har en rund medbringare. TROR det va så men kolla innan du börjar


4 164 Inlägg
14 augusti 2018
#9
Du kan byta lådan med bilen på pallbockar utan problem. Visst är det smidigare att göra jobbet på en lyft. Men har man inte det så får man ligga och åla på golvet.

Skulle tro att det tar dig ca 8 timmar att byta om du är själv och det är första gången.

Ett tips är att köpa 18mm ringspärrnyckel på biltema för att ta den översta bulten på sprängkåpan med.

Jag hade nog bara köpt en lös växellåda till 740n istället. Det får man ju betala kanske 500 kr för. Mer värt att få rätt grejer direkt samt att slippa byta på 2 bilar.



Sök