3633
Sök

Mb w123 regga om till bil från A-traktor?

20 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej! jag har en w123 som jag åkte fast med när jag var 15 och fick ombess, är 19 nu och skulle vilja haft en w123 som bil och undrar, är det "bara" att återställa bilen till hur den var gjord en gång i tiden? det sitter även en annan motor i den, sitter 300d om617 och original är 240d om616. jag har lagt ganska mkt jobb på rostlagning osv och den är riktigt hyffsad i karossen nu bara en lack som saknas. vissa kanske tycker det är synd på en äkta okapad att bli bil men är rädd att den fort kommer bli lika risig som den var igen.
http://i66.tinypic.com/15x8hzm.jpg


Forummoderator
18 149 Inlägg
16 januari 2016
#2
Återställ den till "bilskick" så bör det inte vara något problem. Registeringsbesiktning. Motorbytet undrar jag lite över. Hur många hk lämnar en originalsnurra jämfört med den du har i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

20 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#3
tack!
original motorn är i princip lika, har en cylinder mindre bara och är på ca 70hk, och denna är på 88hk


79 Inlägg
17 januari 2016
#4
Reggat min w123 220d med 300d 80hk. fick då ringa och beställa intyg på att bilen fick reggas med en motorn från mercedes generalagent.

Das beste oder nichts!

20 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#5
W123-76 skrev:
Reggat min w123 220d med 300d 80hk. fick då ringa och beställa intyg på att bilen fick reggas med en motorn från mercedes generalagent.

den är reggad med 300d motorn, det jag mest funderade över var om jag behövde återställa den till original men original motor i, eller om det räcker att återställa den till vanlig personbil igen utan att behöva byta motor.
skulle egentligen inte tro att de skulle bry sig så mycket om det men tänkte att de kanske skulle haka upp sig på att det inte sitter original motor i den.


79 Inlägg
17 januari 2016
#6
jadu. står de att den är reggad med 300an så borde de bara vara att regga som bil. De är vad jag tror iallafall

Das beste oder nichts!

20 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#7
ja, jag skulle tro det, har läst på något ställe när jag sökt lite att den ska återställas till original, men det borde räcka att sätta i baksäte och bälten och en hel kardan med ospärrad låda så ska det väl gå, hoppas jag smile motorn som sitter i kom ju trotts allt ur en w123 kaross från 1985 och bilen den sitter i nu är en 1983a.


Forummoderator
18 149 Inlägg
17 januari 2016
#8
Utgå från det antalet hästar bilen hade som original, dvs när den lämnade fabrik. +20 procent mer hk och +10 procent mer vrid tolereras. Nu pratar vi inte 400 hk här så jag tror inte att de gnäller. Även om effektökningen är knappt 26%.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

österbybruk
267 Inlägg
18 januari 2016
#9
Tror det är bättre att sälja den som traktor då dom kostar 3 gånger mer än motsvarande bil... Även med ombess brukar epor vara dyra...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

1 Inlägg
17 september 2018
#10
Har du lust att sälja?

20 Inlägg
17 september 2018
Trådstartare
#11
Tobiasjdjdjd skrev:
Har du lust att sälja?

Sitter 617 original turbo I den nu, omreggad till bil



Sök